Babylort på tøjet – hjælpen er nær!

Hej, så tjekker jeg lige ind på bloggen igen her med et super kort indlæg!

Årsagen til at jeg glimrer med mit fravær ved tasterne er, at jeg er færdig med at lægge mave til lillesøster – nu lægger jeg bryster til i stedet. Lillesøster kom til verden d. 5/2-16, og siden da har samtlige timeslots i min dag været besat.

Jeg har planer om en lang række indlæg, som må vente til der kommer heeeeelt ro på, bl.a. vil jeg gerne fortælle jer om min fødsel, om at vænne sig til at have to børn, om hvor helt igennem værdifuldt det har været for os, at jeg havde 50 hjemmelavede retter i fryseren, og meget andet. Men det må vente.

I denne omgang vil jeg bare lige hurtigt slå et slag for glycerin!

Når baby skider hele vejen op og ned af ryggen, klapper vi forældre ofte alligevel af begejstring, fordi det betyder at ungen ikke lider af forstoppelse, hvilket igen er med til at sikre nattesøvnen, en glad baby osv. Babylort gør simpelthen livet lettere i længden…

Til gengæld gælder klapsalverne ikke det sennepsgule efterspil. Det der babylort er simpelthen bare stærke sager, der farver helt åndssvagt meget, og kan være meget svært at få af igen, især hvis man ikke har mulighed for at få tøjet i vaskemaskinen med det samme.

Løsningen for mig: Jeg har haft rigtig god held med at gnubbe en smule glycerin (fås i Matas) godt (men blidt) ind på det gule område med en neglebørste, lade det trække i 5-10 minutter og så vaske det ved den højeste temperatur det pågældende stykke tøj kan tåle. Jeg kan som regel nøjes med en hurtigvask på 15 minutter, så er det gule helt væk. Ellers er det bare om igen indtil man kan se at det ikke kommer til at ske. 2-3 gange skulle være nok.

Udover babylort har jeg også haft held med at få koncentreret rødbedesaft af en hvid dug, og granatæblesaft af en hvid (og dyr!) skjorte med glycerin. Senest har jeg fået meget indtørret (over en uge gammelt) babygul af en hvid, fin body. Jeg er imponeret – og også ret glad for at lillesøster ikke nødvendigvis skal have trukket sine bukser helt op i nakken, for at dække for eventuelle gamle, gule pletter på bodyerne 😉

 

3 thoughts on “Babylort på tøjet – hjælpen er nær!

  1. Hej,
    Tillykke med lillesøster 🙂 Jeg glæder mig til at læse indlæg om, hvordan det er at gå fra at være tre til fire.

    Mht. glycerin – har du haft held med at fjerne afførring fra uld? Har noget af min datters tøj, der lige har fået de grimmeste pletter… Hun er dog 18 mdr, så det er ikke gult 😉

    • Hej Pernille
      Tak for det 🙂
      Jeg har haft god held med at få afføring af uld med glycerin. Bare gnid glycerin godt ind i ulden, fx med en blød neglebørste, og så lad det sidde i en 5-10 minutter. Så kan du komme det i maskinen på skånsom vask og ved så høj temperatur som du tør. Jeg plejer at tage den 10 grader højere end det anbefalede når det er uld og med glycerin – og så på en rimelig lang vask. Min filosofi er at hvis det går galt, så var det stykke tøj i forvejen ødelagt 😁

Skriv et svar

