Hvordan forbereder jeg mit barn på at blive storebror/storesøster?

Jeg tror, at mange andengangsgravide går rundt med nogle af de samme tanker og bekymringer i forhold til deres førstefødte og specielt “Hvordan forbereder jeg bedst muligt guldklumpen på at blive storebror/storesøster?”

Det er der jo selvfølgelig ingen opskrift på, der er et hav af tips og råd, og så kan man forsøge at navigere rundt i dem og skabe sin egen version. Her får du vores, som jo er et produkt af vores barn, hans udvikling og vores opdragelsesmetoder i skøn forening.

Vi har nogle overordnede principper, som vi har fulgt bevidst og ubevidst helt fra jeg var 9 uger henne.

  • snakke med Krudtuglen om at han skal være storebror, og hvad det indebærer
  • planlægge og snakke med ham om, hvordan han kan hjælpe, når lillesøster kommer til verden
  • lade ham udføre rollelege i sin daglige leg
  • læse bøger med ham om emnet

 

Snak med dit barn

Min kæreste og jeg har et helt generelt og overordnet princip om, at vi snakker med Krudtuglen om alt muligt og alle relevante emner. Spørger han, får han svar (naturligvis alderssvarende modificeret, så tunge voksenemner, som sex, død, krig osv., ikke kommer til at fylde på dagsordenen). I praksis betyder det, at Krudtuglen har hørt om emner lige fra skatteret til puslespil og hvordan biler fungerer, og hvor meget af det, han så som 2-3 årig rent faktisk forstår, er jo ikke svært at give svar på: ikke ret meget.

Men når han spørger, hvorfor solen skinner, fortæller jeg ham den videnskabelige forklaring i korte vendinger og demonstrer med bolde, i stedet for at fortælle ham at solen går i seng når det bliver mørkt, ligesom han gør. Det, vi mener, fordelene ved denne fremgangsmåde er, er at give ham et større ordforråd og træne hans evne til at få perspektiv på verden, og jo før han hører de korrekte udlægninger af tingene, jo før forstår han dem, og jo før hænger de fast – tror vi.

Det betød også, at jeg havde været gravid i ret kort tid (omkring 9 uger), da vi fortalte ham, at han skulle være storebror. Krudtuglen lyttede meget opmærksomt, kom hen og mærkede på min mave, var glad og interesseret, men jeg er slet ikke i tvivl om, at han ikke forstod konceptet. Men tingene kommer jo i den rækkefølge, de gør og med den tid det tager, så hen ad vejen og i takt med at nogle af børnene i dagplejen og vennekredsen er blevet storebrødre/-søstre, min mave er blevet større, at han har været med til en scanning og at vi har snakket ret meget om det, har han efterhånden fundet ud af, at der altså kommer en baby ud inden så længe.

 

Hvordan kan førstefødte hjælpe?

Der er nogle emner, vi har vendt en del gange med Krudtuglen.

  • at lillesøster ikke kan tale
  • at hun bruger gråd som kommunikationsmiddel i stedet for
  • at hun ikke kan lege lige med det samme
  • at hun skal lære alting
  • og at storebror kan hjælpe hende med at lære alting

Vi har fortalt ham, at han skal lære hende at smile, tale, synge, kravle, gå og meget andet. Det glæder han sig til, og øver sig allerede på sin “baby” (en slaskedukke, som vi har givet ham – mere om det senere).

Derudover har vi snakket med ham om, hvad han kan hjælpe mor og far med, når lillesøster kommer. At han kan hjælpe med at skifte hende, ved at give mig bleen og holde lillesøster i hånden, at han kan hjælpe med at bade hende ved at vaske hende ganske forsigtigt, at han kan synge for hende når hun er ked af det, give hende sutten osv. Han glæder sig helt vildt til at kunne hjælpe, og vores håb er, at han kommer til at føle sig som en vigtig del af forløbet og familien, når han kan hjælpe os. Filosofien bag dette er også, at han (forhåbentlig) på den måde ikke kommer til at føle, at han er blevet kørt ud på et sidespor, og at der stadig er tid, plads og ikke mindst brug for ham, at det bare ikke nødvendigvis er de samme ting vi laver, som før.

 

Rolleleg – også for drenge

Som skrevet øver Krudtuglen sig (i perioder) rigtig meget på at blive storebror med sin slaskedukke, som han kalder sin baby og har døbt Marie. Det er vildt sødt! Men for nogle også lidt grænseoverskridende at se en lille dreng lege på den måde med en dukke.

De samfundsnormer, der stadig dominerer, siger at små drenge leger med biler, maskiner, traktorer, superhelte osv. Ikke dukker. Vores klare holdning er ikke desto mindre, at der ikke er nogen grund overhovedet til, at drenge helt generelt skal gå glip af den sociale læring, der ligger i at lege med dukker udelukkende i kraft af deres køn. Så da vi opdagede, at Krudtuglen hver dag rendte rundt med sin baby i dagplejen, besluttede vi os for, at han skulle have en herhjemme også.

Som sagt, så gjort. Så da han en dag kom hjem fra dagpleje, lå der en fin lille slaskedukke i entreen, og kiggede på ham. Han var solgt ved første øjekast! “Er det min baby??” spurgte han glad og med stjerner i øjnene, og rendte begejstret af med den. Samme eftermiddag lavede vi hule, og Krudtuglen slæbte SAMTLIGE sine biler/traktorer/andre køretøjer ind i hulen, stillede dem pænt op, hvorpå han satte sig derind med baby og fortalte hende om dem allesammen. Han leger i princippet allerede med sin søster. 🙂

Han synger for hende, putter hende, spørger om der også er mælk i hans bryster, så han kan give hende mad, giver hende sutten og mange andre ting. Jeg spørger, om han har husket at skifte hendes ble, og får svar derefter (fx ja, hun havde skidt i bleen, der lugtede rigtig meget!). Det er simpelthen så sødt og empatisk!

Det giver også nogle få hævede øjenbryn og undrende spørgsmål, når han slæber sin dukke med til for eksempel familiesammenkomster, og har generelt givet nogle interessante samtaler, men det tager vi oppefra og ned – og aldrig foran Krudtuglen.

 

Læse bøger

Vi har faktisk ikke læst særligt meget om emnet for Krudtuglen, og det er nok lidt en fejl, fordi det kan være med til at visualisere konceptet for ham. Det tror jeg er en vigtig del af det at forberede til at blive storebror/-søster, og jeg vil derfor opfordre til, at det indgår som en stor del af forberedelsen for andre.

Grunden til, at vi ikke har gjort så meget i det, er at vi har haft et regulært babyboom over sommeren 2015 (vi kom hjem efter 3 ugers sommerferie og skyldte 6 barselsgaver… yup!), og der har derfor været rigeligt med babyer og storesøskende til at visualisere, hvad det vil sige, at mor er tyk, at man skal være storebror/-søster, og hvad der så sker, når mor ikke er tyk mere og baby er ude af maven.

Vi har dog haft en enkelt bog, som var interessant i et par dage, hvorefter den ikke var det mere…

 

Småtips og generelle råd

Ud over disse overordnede principper er der nogle andre småting, som vi har gjort.

  • Krudtuglen har sunget for lillesøster i maven (Se den lille kattekilling). Vi håber, at han på den måde får fornemmelsen af, at det altså er et rigtigt barn, der ligger inde i maven, og at han på den måde allerede er ved at skabe en eller anden form for relation til hende, som han kan genkende, når hun kommer ud. Jeg supplerer som regel med, at det blev hun glad for, og se hun sparker, det er fordi hun godt kan lide dig.

 

  • Vi har været i Toys ‘r’ Us, hvor Krudtuglen selv har valgt en gave til lillesøster (efter at have været samtlige hylder igennem en efter en for at udpege de ting han ønskede sig – hvilket var det hele!). Han havde egentlig først sagt, at hun skulle have en fin traktor, men da jeg så fortalte, at hun jo ikke vidste, hvordan man leger med sådan en endnu, og sikkert ville være mere glad for noget blødt, konstaterede han, at “så skulle hun have en dukke – imens kunne han lege med sin traktor” 😀 Så efter en times tid med begejstrede udråb over alle de spændende ting på hylderne, valgte han altså en fin slaskedukke, der spiller en sød lille melodi, når man trykker den på maven. Han har selv trykket godkend på dankortterminalen, og været med til at pakke den ind. Tilsvarende har lillesøster købt en fin fjernstyret bil til ham, som han nok først kommer til at bruge rigtig om et par år, men som han forelskede sig hovedkuls i til jul!

 

  • Hver aften siger han godnat til lillesøster og kysser min mave. Nogle aftener supplerer han med “elsker også dig, lillesøster”. Første gang han gjorde det, var uopfordret, og mens mit smørbløde moderhjerte smeltede, spurgte jeg, om hun havde sagt “elsker dig” til ham, da han kyssede min mave, hvortil han konstaterede, at ja, det havde hun, og hun kunne altså godt snakke. Bare kun babysprog, men det kunne han altså godt forstå!

 

  • Jeg har forsøgt at få ham til at mærke min mave, når hun sparker, men det har han ikke rigtig haft tålmodighed til. Kan være du har held med det?

 

  • Vi har involveret ham i at finde et navn til lillesøster. Han havde bestemt sig for Marie, men jeg tror mest det var et produkt af, at et vennepars lille pige skulle hedde det. Af samme grund er det i hvert fald ikke det, hun skal hedde, så vi er stadig på jagt efter et godt navn 🙂

 

Jeg glæder mig til at se, præcis hvor stor en del af vores anstrengelser, der har båret frugt, når lillesøster kommer i løbet af de næste 3-4 dage. Jeg glæder mig også rigtig meget til at se, hvor stor en del af hans empati, han kan bevare, når først lillesøster tage en stor del af den tid og opmærksomhed, der før ellers kun var ham forundt. Nu må vi se – om ikke andet føler vi i hvert fald, at vi har gjort, hvad vi kunne.

Hvad har du/I gjort? Nogle gode tips, du vil give med på vejen? Brug gerne kommentarfeltet herunder eller Facebook! 🙂

 

Skriv et svar

