Om forberedelser inden fødslen og fastelavnsboller

Nå, så gik der lige en måned… Og jeg har her post-nytår irriteret mig over, at det første mine læsere møder på min blog er billedet af et juletræ. Selvom julen varer lige til påske, er der ikke nogen grund til at skilte med manglen på indlæg her på siden jo!

Der er bare lige det, at jeg har haft rygende travlt. Det er svært at forstå for mange, at man kan have rygende travlt, når man “bare” går hjemme på barsel og baby oven i købet ikke har meldt sin ankomst endnu (grrrr!!).

Men det har jeg altså. Jeg har været ramt af et altoverskyggende og tidsopslugende redebyggersyndrom, som har resulteret i at

  • husets rodebunker stort set ikke eksisterer mere (en stor del takket være min kæreste dog, der er lidt mere mobil en jeg……..)
  • at diverse lifter, autostole osv. er vaskede og rene, klar til at lillesøster vælger at benytte sig af dem (frem for min mavehule)
  • at hospitalstasken er klar (pakket efter min egen liste, som du kan finde her)
  • at være i bund med vasketøjet (HAHAHA så længe DET varer!)
  • at der ikke er nogen hængepartier i forhold til rengøringsopgaverne (sorry edderkopper, ikke flere støvede spindelvæv til jer…)
  • at alt børnetøj er sorteret, både det Krudtuglen har som er for stort og for småt, og ditto til lillepigen. (Af en eller anden grund ligger vi inde med børnetøj til begge køn i størrelserne 50-116…)
  • og at jeg har lige knap 50 færdige retter i fryseren lige til at tage op og spise, x antal retter, der kræver et minimum af indsats at forberede (herunder falafel) samt boller og kage. Jeg er faktisk gået så meget amok med madlavningen, at mine fingre pt lugter permanent af løg og hvidløg… En bivirkning jeg kan leve med. Vi skal trods alt ikke rigtig lave mad i mere end 2 måneder efter leveringen af lillesøster.

Frysermad.jpg

Kort sagt er jeg klar. Både til at føde, til at hun kommer og til at få min krop for mig selv igen.

Det er lillesøster så åbenbart ikke. Hun hygger sig lidt for godt i min mave, og har absolut ingen intentioner om at komme ud lige med det første. Så der er god tid til at slappe af nu, hvor jeg ikke har flere opgaver, jeg bør gå i gang med. Det er super lækkert, men også meget kage-inspirerende. Men hva, jeg er jo så tyk i forvejen, der er sgu ingen der kan se om jeg er kage- eller babytyk! Desuden mener den skønne Cana ovre på Mortilto.dk at lige netop fastalavnsboller og Ben ‘n’ Jerry’s har det med kun at sætte sig på brysterne, så det vælger jeg at leve efter. Godt nok er mine dutter ikke ligefrem små her i sidste fase af graviditeten, meeeen mon ikke det er godt at forebygge lidt?!? 😉

Fastelavnsbolle.jpg

Cheerioh!

PS: Her er min liste over det meste af den færdige mad i fryseren, hvis du skulle få lyst til at forberede noget frysermad til baby kommer, eller bare så du ikke skal lave mad hver aften.

  • Osso Buco (efter opskrift fra en af de kære Gastromænd)
  • Falafel (let at stoppe i pitabrød med noget friskt grønt, eller traditionel arabisk tilbehør)
  • Chili con carne (efter opskrift fra min bedste ven og mest kompetente kok og foodblogger, Johan)
  • flået kylling (som jeg har pillet af en kylling, der efterfølgende har lagt skrog til hjemmekogt fond/suppe – meget let at bruge til en hurtig pastaret)
  • lasagne
  • Gulerodssuppe (min egen opskrift, asiatisk inspireret og vildt lækker. Består af gulerødder, kokosmælk, løg, hvidløg, chili, ingefær, citrongræs, lime og kyllingefond)
  • Græskarsuppe (ditto opskrift som gulerodssuppen)
  • Rodfrugter, skrællede og skårede (og fejlagtigt pakket ned i én stor klump i en 8 liters pose…)
  • Svensk pølseret
  • Kyllingelasagne
  • Blomkålssuppe
  • Kødsovs, der enten kan bruges til at lave mere lasagne eller til Spaghetti Bolognese
  • Gullasch
  • Svinekæber i lakridssovs (efter denne opskrift, smager fantastisk!)
  • Bovsteg i lakridssovs (efter samme opskrift som svinekæberne)
  • Hjemmebagte hvidløgsflutes (efter denne opskrift – PRØV DET, det er så meget bedre og billigere end købeflutes fra supermarkederne, og det er meget let.)
  • Brunsviger
  • Boller (som er formet og frosset ned ubagte, så er der friskbagte boller hver gang!)

 

 

 

Skriv et svar

