Rydder dine børn op?

Der er vist ingen forældre, der er i tvivl om, at det at få en tumling/teenage-tvær 2-3-årig i trodsalderen til at gøre, hvad man siger, kan være en udfordring på niveau med at gøre alle tilpasse i politik.

Ikke desto mindre er det netop den udfordring vi forældre må tage op hver dag for ikke at ende med en lille, trodsig tasmansk djævel, der farer omkring og ødelægger og terroriserer alt på sin vej. Jeg tror, at mange forældre hurtigt lærer, at noget, der virker i den sammenhæng, er, at sætte fokus på én ting af gangen. Det praktiserer vi i hvert fald i vores lille hjem, også i tilfældet “mission oprydning”, og indtil videre virker det i hvert fald en tredjedel af gangene (i perioder +/-).

I kraft af denne overvældende succesrate vil jeg derfor tillade mig at gøre mig klog på, hvordan en strategi for at få barnet til at rydde op – uden skrig og gråd (I know, exotisk, ikke?) kunne se ud.

Før:

Der ligger en tid forud for tingenes nuværende tilstand – en tid hvor der lå legetøj overalt, og gulvet var et minefelt af legoklodser, legetøjsbiler og bolde, der krævede opmærksom navigation på turen fra køkkenet til sofaen. Dengang prøvede jeg det der tvang. Fortalte Krudtuglen at han bare kan komme i gang med at rydde op, og insisterede på, at han gik i gang og gjorde det færdigt. Naivt. Dumt. Rookie-mistake! Ingen lykkelig slutning der…

På den baggrund konkluderede jeg, at følgende elementer var bandlyst:

  • bestikkelse
  • tvang
  • skænd

I bagklogskabens klare lys kan jeg jo godt se, at vejen frem nok lå i stik modsatte retning.

Nu:

Efter at have lært af skade omlagde vi strategien:

  • bryd opgaven ned i spiselige dele (Jeg vil gerne have, at du putter alle dine biler i den blå kasse)
  • følg eventuelt op med eksempler (Put selv et par biler i den blå kasse)
  • ros lidt (Flot! Hvor er jeg glad for at du hører efter!)
  • ros lidt mere når opgaven er fuldført (High-five! Tommelfingeren opad!)
  • ny opgave (Nu skal du sætte dine bøger på plads)

Som sagt virker det ofte. Nogle gange behøver jeg heller ikke guide ham tilbage til oprydningen andet end et par gange. Og de siger i dagplejen at han er god til at rydde op (yay! Mission accomplished!) 🙂

Næste mål: At lære Krudtuglen at rydde op efter sig løbende. Clean As You Go – et princip jeg  i øvrigt forsøger at lære hele husstanden, inklusive mig selv!

Hvad virker hos jer?

2 thoughts on “Rydder dine børn op?

  1. Jamen min datter har altid syntes det var en fest at rydde og så derfor er det ikke et problem spørger hende pænt om hun ikke vil rydde op efter sig og så hjælper jeg selvfølgelig hende når der er gået lidt tid så hun får selskab. Her gør vi det til en leg at rydde op

    • Det lyder da super dejligt Susanne 😀 God ide med at gøre det til en leg, har du nogle lidt mere konkrete tips til, hvordan I gør det til en leg? Her går der leg i den, når vi high-fiver, så er han flad af grin, den lille 🙂 Desværre er vi ikke helt så priviligerede at han synes det ligefrem er en fest, så liiiidt motivation skal der til 😉

Skriv et svar

