Anti-vaxxers go home, you’re drunk!

Jeg har gennem længere tid prøvet at skrive en artikel omkring MFR-vaccinen og til/fravalg af den. Den volder mig store problemer, fordi jeg gerne vil skrive en saglig og faglig objektiv og informerende artikel, men jeg har utroligt svært ved at lade være med at sende en gedigen sviner afsted til de ignorante idioter af nogle egoister, der vælger at udsætte deres egne og andres børn for en større risiko for at blive smittet med en dødsensfarlig sygdom – eller ligefrem søger på Facebook efter dem!!!

Ahrem…

Derudover er det svært at skabe et kortfattet overblik over emnet. Jeg arbejder ud fra en teori om, at disse mennesker faktisk ikke er dumme (selvom man let kommer til at tænke den tanke), men simpelthen kommer til at træffe forkerte beslutninger, fordi de har adgang til for meget information, og ikke ved hvordan de skal afkode den. På den baggrund er min artikel blevet for lang, for indviklet, for kompliceret, med for mange oplysninger, og jeg er endnu engang slået tilbage til start.

Tæt jungle af information

Den informationsjungle vi lever i i dag, er nemlig fyldt med faldgruber.

Første forhindring består helt enkelt i at finde ud af, om man kan stole på den kilde, man har sin viden fra. Det kan være meget svært, både fordi mange mennersker ikke ved, at ikke alle kilder er lige troværdige, men også fordi det er mennesker, der står bag kilderne.

Mennesker kan vælge at være meget subjektive/farvede i deres argumentation for et emne.

De kan tro, at de har undersøgt sagen til bunds inden de taler for et emne, selvom de i virkeligheden har store huller i deres viden.

De kan vælge eller komme til at gøre brug af snørklede og fejlfyldte argumentationsteknikker, der gør det svært for almindelige dødelige at se, at det de siger, er noget værre vrøvl.

De kan også tale for en sag i bedste mening, fordi de har fejltolket et budskab. For eksempel statistikker.

Det kan også være svært at finde ud af, hvad der er rigtig og forkert på Internettet, fordi kendisser nærmest får ekspertroller i hver eneste sag, de har en mening om. I mange tilfælde uforvarende. Tillige med bliver de mange gange tolket forkert, eller kun halvdelen af deres udtalelse bliver citeret, hvilket i en anden kontekst kan give citatet en helt anden betydning.

Dertil kommer at alt er relativt. Vi kan være overbeviste om, at der kun findes hvide duer i verden, lige indtil vi opdager, at der også findes sorte duer. Bedst som man tror, man er kommet i bunds i en sag, dukker der nye informationer op, som man skal tage stilling til.

Jeg prøver igen i morgen eller en anden dag, men på nuværende tidspunkt tillader jeg mig lige at at sende en sviner ud i verden her over min blog, indtil jeg får forfattet en længere udredning, der giver mening for alle, også dem, der er på det forkerte hold.

GOD WEEKEND DERUDE!

Skriv et svar

