Når man ikke kan smalltalke, må man jo synge…

Jeg er ikke altid så god til at smalltalke. Det er en evne, der ellers er god at have, når man skal møde nye mennesker, når man skal begå sig blandt venner og bekendte, og i det hele taget når man skal deltage i verden. Jeg har efterhånden lært mig selv at spørge ind til forskellige emner, såsom job, bopæl, familie, fritidsbeskæftigelser osv, og det har indtil videre i hvert fald gjort, at jeg så kan snakke med folk i et stykke tid.

Så er det jo bare brandærgerligt, at jeg kommer til at fremstå som en arrogant snob, når jeg efterfølgende ikke kan huske mere end en lillebitte brøkdel af, hvad vi har snakket om. Så når jeg møder vedkommende næste gang, starter jeg forfra, og det samme sker når vi ses gangen efter. Jeg hader min hukommelse for det, og undrer mig over, at jeg ikke kan huske simple oplysninger, når nu jeg kan huske alle mulige ubrugelige facts om film!

Anyways, så havde jeg jo hørt, at man skal snakke med (til..!) sin baby, så han lærer sproget. Så da jeg fik Krudtuglen kunne jeg konstatere, at jeg var nøjagtig ligeså dårlig til at smalltalke med en baby som med en voksen.

Derfor begyndte jeg at synge til ham. Både små søde sange, fagtesange og voksensange. Jeg synger ikke specielt godt, men Krudtuglen elsker det. Han insisterer på, at jeg synger, uanset hvor smadret min stemme så er af forkølelser, halsbetændelser eller andre spændende sygdomme.

På den måde er jeg efterhånden blevet vandt til at bide min stolthed i mig, og synge i al offentlighed, både med og uden velfungerende stemmebånd. Til gengæld kan jeg konstatere, at min hukommelse heldigvis er helt med på at huske sangtekster til børnesange.

For tiden synger vi rigtig meget “Jeg er en lille undulat”, “Hjulene på bussen”, “Boller op, boller ned”, “Oppe i Norge”, “Jens Petersens ko”, “Røversangen” og “Blæksprutten Olsen”. Jeg elsker specielt fagtesangene, fordi en af de sjoveste ting i verden er, når min lille Krudtugle efterligner de fagter, jeg gør i sangen. Han er så helt exceptionelt sød og sjov, at jeg har svært ved at synge for latter og glæde, det er fantastisk!

Synger du med dit barn? Og har du i så fald gode ideer til inspiration til fagtesange, som vi skal have introduceret i det lille hjem?

Skriv et svar

