Kunsten at lokke grøntsager i tumlinger

For tiden har Krudtuglen droppet at spise grøntsager. Han har også droppet at være medgørlig, når mor alligevel forsøger at lokke dem i ham.

Derfor har mor droppet at forsøge med alle de pædagogisk korrekte teorier fra den kære Lola Jensen om, hvordan unger bør indtage grøntsager (som jeg ellers er meget enig i), og har snydt.

 

Den ideelle verden…

Lola siger, at mange børn i dag slet ikke når at se hvilke ingredienser, der havner i maden, før de er hakket og stegt til ukendelighed, og at det er en skam, fordi det både er lærerigt og en god ting at samles om.

“Samles om”-delen er et hit herhjemme, Krudtuglen elsker at deltage i madlavningen! Så meget faktisk, at vi har spenderet et splintrenes nyt legekøkken i julegave til ham her 2 måneder før juleaften, hvilket er et kæmpe hit! Super! Så er vi lykkedes med den ene del af missionen.

Den anden del gik også forrygende, Krudtuglen åd med velbehag ALT hvad jeg tilbød ham! Indtil for et par måneder siden. Der gennemgik han er gennemgribende forvandling fra den ene dag til den anden, hvor han besluttede sig for at alt, som ikke er brød, smør, leverpostej eller pasta er nej, Nej, NEJ!!

 

Mor går nye veje…

Så var det, at jeg begyndte at overveje nye strategier. Den ene har I hørt om, det er min morgengrøntsagsjuice, som jeg efter nøje omplanlægning af for høje standarter nu laver til en uge af gangen og fryser ned i små bægre. Krudtuglen ved ikke at han bliver snydt, heldigvis, han skal bare have sin juice om morgenen, og det skal være NU!

Næste udfordring bestod i at få grøntsager i ham resten af dagen. Jeg har prøvet at tilbyde alle mulige grøntsager, rå som kogte, stegte, snittede, hele, halve, moste – you name it, I’ve tried it. Lola siger, at det er en god ting, at ungerne kan forbinde en grøntsags udseende med dens smag. Det har jeg forsøgt at sikre, det er lykkedes et godt stykke hen ad vejen, men nu har det altså fået en brat afslutning.

 

Om at vinde ved at snyde

Derfor har jeg her til aften SNYDT så vandet driver af mig, og nu skal I høre hvordan, fordi det virkede! 😀

Man tager udgangspunkt i at spaghetti og kødsovs er et absolut tophit. Så udskifter man oksefarsen med kyllingefars, tomaterne med et hoved broccoli, og laver ellers kødsovsen, som man plejer. Så har man en kødsovs, som er sund, nærende og smækfyldt med grøntsager, faktisk mere end 50 % gnæg gnæg gnæg!

 

At snyde – how to:

Blend et løg, et fed hvidløg og et broccolihoved i en minihakker (ikke det hele på en gang), til det er meget findelt.

Steg denne blanding i en smule olie, tag det fra og brug samme gryde til at stege kyllingefarsen i. Når den er brunet, kommes grøntsagsblandingen, salt, peber, og andre krydderier, samt noget væske. Jeg brugte Maizenas 7 % madlavningsfløde. Så stod det og hyggede sig i et bads tid til det var dejligt sammenkogt. Jeg kogte noget fuldkornspasta til og tadaaaaa sønnike åd det med velbehag! Yderste velbehag faktisk, faktisk har jeg ikke set ham spise den mængde aftensmad i månedsvis 😀

Jeg har udspekulerede planer om at gentage successen – eventuelt med andre grøntsager, fx grønkål eller blomkål, uh eller spinat eller andre super foods! Eventuelt kan jeg finde på at variere kødet også.

Samme fremgangsmåde har jeg i øvrigt tænkt mig at benytte mig af, når jeg næste gang skal have noget fisk i Krudtuglen og hans far. De kommer aldrig til at vide, hvad der ramte dem muhaHAHAHAHAAAAA 🙂

 

Ingrediensliste:

1 stort løg

1 fed hvidløg

1 stort broccolihoved

3 bakker kyllingefars (i alt ca 1 kg kød)

salt, peber, boullion, krydderier

væske – jeg brugte 1/2 l Maizena 7% madlavningsfløde

 

Forberedelsestid: 10 minutter

Tilberedningstid: aktiv – 5 minutter, passiv en halv times tid

 

Har du brugt lignende tricks?

One thought on “Kunsten at lokke grøntsager i tumlinger

Skriv et svar

