Kom, lad os lege!

Modellen ser ens ud næsten hver dag: Jeg henter Krudtuglen, vi tager hjem, jeg smider hvad jeg har i hænderne, og så går den næste lille times tid med at lege. Vi leger med puslespil, biler og Dublodyr, vi leger fangeleg og kildeleg, vi hopper i en gammel seng, og vi synger og læser bøger. Lige det, som Krudtuglen har lyst til den dag. Han peger, mor følger. Simon Says for børn.

Om fredagen får han lov til at grave dybt ned i Havrefras-boksen, og fylde ligeså mange puder i en skål, som han har lyst til. Dem spiser vi (han er god til at dele!) foran fjerneren til hans yndlingsprogram: reklamer!

Et godt fredagsritual, der også viser ham, at nu er det weekend, så må man gerne hygge sig på andre måder end til hverdag.

Efterhånden som han bliver ældre, synes jeg det er svært at afkode, hvad han nu kan. I forrige weekend besøgte vi farmor og farfar, og efter at Krudtuglen havde været alene med farmor en times tid, kom hun pludselig med en fin tegning, som han havde lavet. Det var da aldrig faldet mig ind, at han kunne tegne nu. Sidst jeg prøvede det, er flere måneder siden, og der var det sjovere at rive papiret i stykker, end at tegne på det. Fair nok, han er for lille, tænkte jeg, og så afskrev jeg aktiviteten til engang i fremtiden.

Er det så også nu, vi skal have fat i trylledejen??? Kan han være sådan rigtigt kreativ nu? Og hvad suser ellers over hovedet på mig, mens jeg stift kigger frem mod hverdagen, der venter, og planlægger de samme tid som altid??

Nu har jeg lige købt en stor kasse Dublo til ham, og så tror jeg, vi skal øve os i at stable dem. Men hvad leger du med din halvandenårige? Nogen gode forslag?

 

Skriv et svar

