Børnehjørnet i stuen – en lille opfølgning

Måske nogen af jer nåede at læse min lange og lettere usammenhængede post om det børnehjørne, vi har lavet i stuen? Hvis ikke, kan du læse det her

Og ellers – og uanset – syntes jeg bare lige, at jeg ville fortælle lidt om, hvordan det fungerer i dagligdagen, nu hvor vi har haft det i mere end et par uger. En lille opfølgning på mit begejstrede vrøvl om man vil 😉

 

Krudtuglens fristed

Selvom Krudtuglen stadig holder meget af at skrue på højtalerknapperne og rode i reklamerne, pille brænde op af spanden og – det nyeste hit, tak i øvrigt til bedsteforældrene 😉 – hive alt indhold ud af køkkenskabene, så bruger han stadigvæk rigtig meget tid i sit hjørne.

Han futter rundt med sine vogne, og han hygger sig med sine bolde, han undersøger gang på gang, hvad der er i kasserne, og elsker at hive alt indhold ud (mor venter stadig på at det bliver interessant at hive alt indhold tilbage i kasserne…). Det var i dette hjørne at han lærte at kravle, gå og i det hele taget bevæge sig rundt.

Ikke mindst fordi jeg har haft nogle sækkestole til at afskærme for resten af stuen, så det har faktisk en overgang (inden han lærte at bryde ud) fungeret som kæmpe kravlegård. Jeg har fuldstændigt kunnet stole på, at han har kravlet rundt derinde og hygget sig, hvilket har givet mig en pause i løbet af dagen til at få lagt noget tøj sammen eller andre voksenfornøjelser – selvfølgelig stadig under opsyn.

Den følelse af frihed, det har givet Krudtuglen, er jeg sikker på har betydet en del for hans udvikling. Både den mentale og den fysiske. At han har kunnet futte trygt rundt på gulvet i sit “bur”, har gjort at han på egen hånd har kunnet udforsket mange flere bevægelsesmuligheder, og det er kun få gange, jeg har skullet gribe ind….

For eksempel kan det godt blive en lidt for spændende oplevelse at undersøge kasserne indefra, når man er en lille dreng, og der er langt ned til bunden…!

foto-15

Jeg skyndte mig jo altså at samle ham op igen! 😉

Høhøhø… anyways, vi er simpelthen SÅ glade for, at vi tog skridtet og gjorde stuen børnevenlig på den børnevenlige måde, og jeg tror der går lang tid inden vi laver det om. Og til den tid bliver det nok for at gøre det til et teenagervenligt hjørne, hvor vi så ydmygt håber at ungerne vil tilbringe bare ti minutter om dagen – måske med en Playstation eller noget lignende med et sækkestolsarrangement og et fedt motiv til +1000 kr på væggen i stedet for Rema100-fisk 😉

Skriv et svar

