Livet efter barsel

Nå hej, så gik der lige hul i strømmen af indlæg igen! Hvorfor spørger du? Jamen der er mange årsager, jeg fik mulighed for at oversætte en bog, jeg skulle være skriftlig censor, jeg skulle på ferie og nu er jeg så startet på arbejde igen – alle disse ting gik der næsten 3 måneder med. Det er næsten et kvart år uden blogindlæg fra min side af. Det er længe, og jeg havde egentlig ikke forventet, at jeg ville have nogen læsere tilbage på nuværende tidspunkt…

Men her post-barsel, hvor jeg er startet på arbejde igen, har jeg faktisk stadig læsere tilbage, nye læsere mest tror jeg… Og det er jeg enormt glad for og stolt af!

 

Vores nye liv…

Når man har været på barsel, uanset hvor længe tror jeg, så er der en opstartsperiode i den nye hverdag, hvor tingene lige skal planlægges, afprøves, omplanlægges, og så skal der en masse ekstra søvn til.

Planlægges fordi der nu er 3, der skal op om morgenen, i bad, have tøj på, have morgenmad og hvad der ellers skal til for at komme igennem en almindelig hverdag- og sværest af det hele: ud af døren på et bestemt tidspunkt.

Afprøves fordi vores planer og ideer om, hvordan tingene skal foregå stadig varierer fra dag til dag, for at finde den bedste model for os.

Omplanlægges fordi det har vist sig at være svært at nå alting om morgenen, og vi har haft svært ved at nå at komme på arbejde til tiden – trods det vi står umanerligt tidligt op! …synes vi selv. Åbenbart ikke tidligt nok. Åbenbart skal vi op før solen, hanen, og fanden, eller også skal vi måske bare skære nogle ting væk, som vi ellers troede skulle høre til morgenrutinen…

 

Søvn..???

Hahahahahahahaha!

Nej seriøst, vi sover da, men jeg kunne nok godt sove 12 timer i døgnet for tiden. Og nej, jeg er ikke gravid, bare startet på arbejde igen efter barsel! Og selvom man laver en masse ting derhjemme, og barsel på ingen måde kan betragtes som en ferie, så bruger man ikke hovedet på samme måde, man skal ikke koncentrere sig i lange perioder af gangen på samme måde, og man kan styre de pauser, man får i løbet af dagen bedre. Derfor har jeg været vildt træt, allerede fra kl 14 hver dag siden jeg startede for et par uger siden. Og derfor lignet hele huset en slagmark, fordi oprydning har der ikke været overskud til.

 

Om at undvære sit barn

Altså jeg bryder ikke grædende sammen hver gang jeg forlader dagplejen om morgenen, men hold nu op hvor jeg savner den lille Krudtugle meget i løbet af dagen! Det er guld, når jeg kommer og henter ham – mest for mig, Krudtuglen leger jo og har slet ikke tid til at komme med hjem!

Det er under ingen omstændigheder sjovt at undvære mit lille barn så længe hver dag, og det føles på en eller anden måde forkert. At lade forholdsvist fremmede mennesker passe sit højtelskede barn hver dag, for slet ikke at tale om når det skal i gæstedagpleje, det føles bare mærkeligt. Til gengæld kan jeg se, at Krudtuglen er glad for at være i dagpleje, er glad for sine dagplejere, og for at lege med de andre børn, så igen er det vist mest bare mor her, der lider overlast.

Undvære ham bliver jeg nu nok aldrig rigtig god til, og jeg gruer for den dag, han bliver så selvstændig, at han kommer hjem, smider skoletasken, og smutter op på sit værelse med et “forstyr IKKE!!”-skilt hængende på døren. Til gengæld kan jeg jo så i ro og mag sætte mig og glo lidt serier, tage et varmt karbad med et glas vin og en bog, eller få gang i det der motion, jeg har hørt om skulle være så sundt, hvis man har tid til det 😉

 

Det jeg gerne vil sige er:

At jeg faktisk ikke synes, at det er så slemt at starte på arbejde igen, jeg har den fedeste udsigt fra mit vindue, gode kolleger, og et skema, der er til at overkomme. Det eneste, jeg mangler, er at kunne strække min koncentration lidt længere end de der 6 timer om dagen inden min hjerne laver en ublid og uelegant mavelanding under kælderniveau!

 

Hvordan oplever du at starte på arbejde igen??

Skriv et svar

