Amning er ikke blufærdighedskrænkende…!!!

Jeg er kommet i en situation, hvor jeg simpelthen ikke råder over et stort nok antal bandeord, besværgelser, obskøniteter og fornærmelser, der er stærke nok til at beskrive, hvad jeg føler – så derfor har jeg pillet dem ud af dette indlæg, og prøver at styre min vrede;

Özlem Cekic skriver på Facebook, at “Vi har en debat i folketingssalen om, hvorvidt amning er en blufærdighedskrænkelse i det offentlige rum. Personligt mener jeg, amning er naturligt og mener ikke, at det er krænkende. Men desværre er amning ikke undtaget fra blufærdighedslovningen i Danmark, som det er i Australien, Skotland og USA. Og derfor er det muligt at afvise ammende kvinder. Da jeg spurgte socialministeren Manu Saaren, om han mente at amning var en blufærdighedskrænkelse, ville han ikke svare. Hvad mener du?”

Det jeg mener er, at jo debatten er da god, men jeg undrer mig over, at den overhovedet er nødvendig… Jeg fatter simpelthen ikke, at det er et spørgsmål om blufærdighedskrænkelse, når mødre vælger at amme deres sultne babyer i offentlighed.

– jamen undskyld mig – hvad skulle vi ellers gøre??? Pænt fortælle baby, at han/hun altså må vente til vi kommer hjem, så vi ikke blufærdighedskrænker sarte sjæle??

– blive indendøre i 6-12 måneder?? Newsflash: babys mave er meget lille, mælk mætter ikke ret længe, resultatet er, at baby skal have bryst hver anden time, nogle gange oftere, nogle gange mindre. Jeg tror liiige, jeg kunne nå at pakke hele udstyrsstykket ned og komme ud af døren i en halv time inden jeg skulle vende om, og tilbage igen for at fodre baby så – transporttid indbefattet. Vanvittigmor.dk ville denne blog så have heddet. Skilsmisseraten ville være større, for der ville ikke være ret mange mænd, der kunne holdes deres nybagte mødre ud.

– Disse sarte sjæle glor hver dag på reklamer, TV og andre fuldt offentlige, meget visuelle formidlingsmedier, hvor nøgne eller delvist nøgne bryster spiller en stor rolle. Her er mediets formål endda at skabe opmærksomhed – eventuelt seksuel opmærksomhed – i modsætning til amning, hvor rigtig mange af os ammende mødre faktisk ikke rigtig har nogen interesse i at vise vores bryster frem, vi vil bare gerne give vores baby mad, så den ikke skal være sulten og skrige – når baby er glad, er alle glade..! Skal vi så også til at forbyde bryster i mediebilledet?

– skal vi ikke bevæge os fremad i vores mentale udvikling og tolerance? Hvis bare bryster eller delvist bare bryster skal forbydes i film og på TV og i reklamer, hvor er vi så på vej hen? Og hvis de ikke skal, hvorfor er det så et spørgsmål om, hvorvidt mine bryster skal være omfattet af lovgivningen, når de skal fungere som mit barns fødekilde??

– og apropos fødekilde, så er det et stort og rungende NEJ, til dem der siger, at vi da bare kan give baby flaske når vi er ude. NEJ, blev der sagt, fordi flasker kræver ikke så meget af babys sutteteknik, som bryster gør, og resultatet af at give baby flaske hver gang man skal ud, kan måske være, at baby ikke gider tage bryst mere. Jævnfør hvor tit der skal ammes, og hvor meget større den risiko så ville blive.

– og NEJ blev der også sagt til dem, der så siger, at baby da bare kan undevære modermælken og få modermælkserstatning i stedet for så. Ja, baby kan sagtens overleve og blive stor og stærk på modermælkserstatning, og de mødre, der ikke kan eller vil give deres baby bryst, skal vi slet ikke dømme. Men når man kan og vil, så er modermælk altså det bedste for baby. Der er antistoffer og alle mulige rare sager i, som kommer baby til gode. Og hvorfor i alverden skulle vi til at få så mange flere babyer over på flaske og modermælkserstatning, fordi visse mennesker bliver blufærdighedskrænkede af at se en mor amme??

– hvad er problemet i øvrigt? Du skal dælme godt nok glo uhæmmet for at fange et glimt af et helt nøgent bryst, nipples und alles, i mere end et splitsekund – og ellers dækker baby jo sådan set langt det meste af brystet med sit hoved under selve amningen, hvor du jo så skal glo endnu mere hæmningsløst for at få det hele med. Altså det er jo ikke værre end når Linse Kessler viser sig offentligt i nedringet, vel…

– nej, jeg ved godt du ikke tager din pik ud og svinger den, mens du tisser lige i mit synsfelt i offentligheden. Jeg tisser heller ikke offentligt. Jeg AMMER offentligt, og det er noget helt andet. Mine bryster er faktisk ikke et sexuelt objekt på det tidspunkt, de er mælkeproducenter. Din diller bliver ikke brugt som nogens mælkemaskine (spar mig for dårlige jokes!), den bliver brugt til at lette din trang til at tisse eller eller din trang til noget andet… og det er meget normalt, at den slags ikke foregår offentligt. Det gør det heller ikke for mit vedkommende.

 

Var der andet???

 

Ellers vil jeg da lige tilføje, at jeg er temmelig skuffet over, at det i et land, som Danmark, der bryster sig af at have et af verdens højeste toleranceniveauer, hvor bøsser og lesbiske kan blive gift, hvor langt de fleste mindretal i højere eller mindre grad bliver accepteret, og i hvert fald bliver bredere accepteret end i mange andre lande, at et land, som kan rumme Lars von Trier og hans Nymphomaniac og andre ublu film uden det store ramaskrig, nu skal til at debatere I FOLKETINGET, hvorvidt amning er blufærdighedskrænkende…

Jamen det er da fint fra tid til anden at tage en hurtig runde i ringen, for lige at holde antallet af højtråbende, blufærdige individer nede, men at politikerne skal beskæftige sig med det i længere end 5 minutter i Folketinget, det er da for meget. En hurtig afstemning burde kunne gøre det; Ja, til at det bør skrives med store fede bogstaver i lovskriften at almindelig, diskret amning er undtaget, ASAP – det behøver ikke diskuteres eller debatteres, det burde slet ikke være et spørgsmål i et land som Danmark. Og uden at have læst loven, så gætter jeg på, at mine mælkefyldte bryster er omfattet af lovgivningen, fordi vi har et princip, der hedder præcedens, som gør, at når bare en idiotisk dommer (undskyld, der kom en obskønitet) har dømt blufærdighedskrænkelse i forbindelse med en sag, så er det svært at komme uden om at dømme det samme i samtlige lignende sager fremover. Vil det ikke sige, at love, der via præcedens omfatter situationer, som er blevet utidssvarende, sagtens kan tolkes anderledes??? Om jeg må spørge???

Jeg synes det er forrykt, jeg er rasende, skuffet og faktisk også fornærmet. Må jeg lige kaste et “måske” ud her;

Måske – bare måske – der findes vigtigere sager at diskutere i dette lands Folketing, end om folks stakkels øjne bliver brutalt svitset ud af øjenhulerne af bare blufærdighed, når omsorgsfulde mødre ammer deres sultne babyer offentligt????

Jeg tør næsten ikke spørge, men hvad mener du?

2 thoughts on “Amning er ikke blufærdighedskrænkende…!!!

  1. Sådan. Jeg har lyst til at smide dette oplæg op på alle sociale medier!! Du har så meget ret, og jeg er rædselsslagen som kommende førstegangsmor, for at skulle sidde og amme (og være voldsomt blufærdig i forvejen) og måske få irettesættende blikke eller kommentarer. Det kan ikke være rigtigt, at det skal være sådan. Hurra for dine formuleringer … og i øvrigt, alle dine lister og andre opslag, som jeg har nydt godt af. Tusind tak for en fantastisk blog 🙂

    • Hej Josephine
      Hvor bliver jeg glad når jeg får kommentarer som denne, og hvor er det dejligt at kunne gøre en forskel for folk 🙂
      Jeg håber du kan finde fred med amningen, og finde mod til at give svar på tiltale, hvis du får blikke eller kommentarer!
      Held og lykke med det hele 🙂

Skriv et svar

