“Urban Gardening” i landlige omgivelser

Konceptet Urban Gardening er ved at blive temmelig udbredt og populært. I takt med at finanskrisen har skubbet til vores værdier, og gjort os mere tilbøjelige til at hylde det nære, det hjemlige, det genbrugte og det hjemmelavede, har disse byhaver fundet vej til altaner, vindueskarme og andre vandrette eller lodrette flader i alle større byer.

Det der med at have adgang til hjemmedyrkede afgrøder, det er jo altså noget helt særligt, og det giver en speciel tilfredsstillelse at kunne bruge tomater fra egen have i salaten. Samtidig er Urban Gardens ikke så tidskrævende at holde, fordi alle planterne er i potter, og der derfor ikke vokser så meget ukrudt sammen med. Dejligt. Rigtig dejligt!

 

Urban Gardens til de travle mødre – også dem på landet med haver

Sådan en størrelse passer også godt ind her. For travle mødre, som mig, der ikke gider har tid til at pille ukrudt op af en køkkenhave, men savner fordelene i at kunne gå ud i haven og pille/plukke hjemmedyrkede ingredienser til madlavningen, er byhaver et rigtig godt alternativ. Her kan det så bare ikke kaldes en byhave, konceptet er nogenlunde det samme, men byen mangler i ligningen. Jeg har alle fordelene, og ingen af ulemperne; jeg har pladsen, men undgår den traditionelle køkkenhaves pasningskrav.

Så for et par uger siden besluttede jeg, at det skulle være nu, og tog ud til min venindes forældres planteskole, Nygaards Planteskole, som har konceptet Growing Home: Krydderurter, salater og andre spiselige planter, som bliver dyrket i store potter, og får den tid til at vokse sig store, som de skal have. Resultatet er kraftige, flotte og smagsfulde planter, der er meget større og har meget mere kapacitet, end supermarkedernes krydderurter – som jeg i øvrigt giver et håndligt fnys med på vejen nu, når jeg går forbi dem i grøntafdelingen…

Derude fik jeg mine små grådige hænder i 10+ krydderurter, som nu er installeret i min have, på en dejlig solfyldt plet, hvor jeg kan gå ud og nippe af dem efter behov. Og det er det eneste jeg skal, altså udover at vande dem, når det danske vejr velsigner os med sol og varme. De skal have en lille smule vand hver dag, eller lidt mere hver anden dag, men de kan ikke klare sig længe uden vand, og det kan altså godt give problemer for en plante-spasser som mig!

 

 

Min “Urban Garden”

20140518-232413-84253146.jpg

Min lille byhave består indtil videre kun af krydderurter, men jeg har planer om visse udvidelser. Indtil videre omfatter listen:

– 3 forskellige mynter – man skal aldrig gå ned på mynte! Hvorfor? Det skal jeg fortælle dig længere nede…

– citronmelisse

– basilikum

– oregano

– timian

– citrontimian

– peberurt/vintersar

– fransk estragon

– Rosmarin

 

Derudover har jeg en fennikel og en koriander, der står i et drivhus og venter på at bliver 8 uger gammel store nok til at kunne komme hjem til mig og stå udenfor.

 

Sindssygt let at bruge!

Hvad skal man så med alle de urter?? Nu er det jo kun fantasien, der sætter grænser – for at bruge en gennemtærsket og gammelkendt kliche – men derudover så er brugen af friske krydderurter noget, der bare gør det super let og hurtigt at lave noget interessant spiseligt og/eller drikkeligt hurtigt. Der skal nemlig ikke så meget andet til end nogle få basisingredienser i retten og så en eller flere krydderurter. Der er jo så meget smag i urterne, at selv den kedeligste ingrediens kan danne fint grundlag for en spændende hverdagsret.

I det følgende vil jeg lige kort remse nogle af de lækre ting op, som jeg allerede har prøvet med mine krydderurter – og her har jeg bare lige rystet min hjerne, og sorteret det groft.

 

Drikkevarer

Te og vand. Man plukker simpelthen nogle blade af de urter, man gerne vil have smag af, og så hælder man vand over – kogende eller ej. Jeg fik både vand og te med citronmelisse, citrontimian og ananasmynte – dejligt friskt!

Man skal ikke gå ned på mynte. Det skrev jeg tidligere, og nu skal jeg fortælle hvorfor: Den vigtigste årsag er mojitoer! Opskriften på den perfekte Mojito finder du her. Det er den Mojito jeg har drukket lidt for mange af med største velbehag de sidste 10 år sammen med min ven Johan. Mynte er vigtig. Meget. Vigtig.

Mynte er også en super god ingrediens i smoothies. Fx med jordbær, banan og mandelmælk.

Er du lidt sofistikeret, kan du lave kandiseret mynte som pynt på en dessert.

 

Let og hurtigt aftensmad

Nye (små) kartofler med salt, olivenolie og timian. Kog en bakke små kartofler, og når du har hældt vandet fra, og kartoflerne stadig er dampende varme, drysses lidt groft salt udover, et skvæt godt olivenolie, en lille håndfuld timianblade, og så skal det bare blandes. Det er en himmerigsmundfuld – og det gode er, at når den samme opskrift bliver kedelig, fordi du har lavet den 17 gange i streg, så varierer du den bare med andre krydderurter eller kombinationer heraf. Jeg har allerede testet citrontimian, med samme fantastiske resultat, og jeg er sikker på at både estragon, rosmarin og peberurt vil gøre sig godt her. Jeg forestiller mig at frisk pasta, kogt og vendt med olivenolie, hvidløg og en krydderurt, fx persille, også vil være vildt lækkert, og jeg har tænkt mig at teste det snarest!

Derudover er et par friske blade/stængler krydderurter også godt på panden, når du steger bøffer eller kyllingebryster. Du skal bare putte urterne på panden, når du steger og så sørge for løbende at øse fedtstoffet op på kødet, så der hele tiden kommer smag på begge sider. Det er let og gør en verden til forskel. Er du til den mere lette version af denne ret, kan du putte urter og kød i et ovnfast fad med væde i, og bage de i ovnen.

Spaghetti Carbonara med vintersar i stedet for peber er også let, hurtigt – dog knap så sundt, men måske så også en let og lækker ret til en fredag aften… Du kan finde en fantastisk opskrift på det her, netop med urten som ingrediens.

 

Krydderurter i salater

Jeg ved ikke, om jeg er den eneste, der ikke lige havde overvejet at urter i salater kunne være godt. Det var lige indtil  jeg stødte på en fantastisk opskrift på salat med edamamebønner. Man skal bruge 400 g bønner, skallen af en økocitron, feta/salatost i tern og frisk mynte. Når bønnerne er kogt (kort!), blandes hele molevitten. Det er vigtigt at gøre mens bønnerne stadig er varme, så osten smelter lidt og fordeler sig bedre. Det er ikke bare enkelt og hurtigt og sundt og let, det er også mega lækkert! Aherm… øhm… sundt skal nok gradbøjes i forhold til hvor meget ost du vælger at komme i, men som jeg fik besked på: “…og så kommer du bare ost i til du skammer dig!” – der skal som regel rimeligt store mængder til her…

Du kan også genopfinde den grønne salat og komme fx citronmelisse i. Det giver en dejlig overraskende smagsoplevelser blandt de kendte kombinationer, og pifter en enkel salat op. Faktisk er de fleste urter gode i salater af alle mulige slags.

 

Dessert

Citronmelisse til jordbærsorbet, vanilleis og alt muligt andet. Eller mynte i mojitosorbet – den bedste dessert EVER!

Jeg fik middag på en kro for et par år siden, der forsøgte de sig med pastinakis med krydderurteskum. Dårlig kombi, dårlig is, men GOD skum. Jeg forestiller mig at krydderurteskummet havde været godt til en enkel vanilleis eller en anden rimelig smagsneutral is. Nu er det jo lidt svært for os almindelige dødelige at lave skum, men måske en sirup kogt på krydderurter kunne være interessant? Hvem melder sig frivilligt som tester??

 

Mastodonterne og de små sjove

Når du har krydderurter som estragon lige ved hånden, er det jo oplagt at gå i krig med en hjemmelavet Bearnaise. Det er svært, men godt og det hele værd. Du kan finde en rigtig god opskrift her.

En anden mastodont er hjemmelavet pesto. Du har ikke smagt pesto, før du har prøvet selv at hakke alle urterne og osten med en skarp kniv, blande det og smage frugten af dit arbejde. Hvorfor Johan (ham vis hjemmeside alle mad-linksene i dette indlæg henviser til) endnu ikke har skrevet en post om det, er mig en gåde, men mon ikke det snart kommer…….. Hint, Hint…. 😉

Når vinteren nærmer sig kan man hygge sig med at tørre urterne, så man har hjemmelavede tørrede krydderurter hele vinteren – hvis altså der er flere tilbage efter den intensive brug over sommeren! Selv i tørret tilstand smager de hjemmegroede meget bedre end dem, man køber i supermarkedet.

 

Og børnene!

Det der med at det er let, det tiltrækker især de mennesker, der ikke har tid – herunder os med små børn! Og jeg skal da lige love for, at jeg får lavet mad nu, hvor jeg har krydderurter til at pifte maden op med. Det giver lyst til at lave mad, når man har sådanne friske ingredienser stående, men derudover kan de større børn (fra 3 års alderen og op kunne jeg forestille mig) også få en hel del ud af at hjælpe med at passe planterne, og se at når man passer dem ordentligt, kan man høste af dem i lang tid.

Det er vildt hyggeligt for både forældre og børnene. Og mon ikke der er mange forældre, der får et personligt kick ud af at være lykkedes med at lære sit barn glæden ved at passe nytteplanter og høste frugten, og glæden ved at være sammen om at lave mad? Jeg er i hvert fald en af dem, især hvis det lykkedes mig at lære Krudtuglen, der efterlader fartstriber bag sig konstant, at koncentrere sig om noget i længere tid af gangen – fx madlavning!

 

Jeg er hooked – er du?

En del af de ovenstående er daglige opskrifter i dette lille hjem, en del af dem finder sjældent vej til mit køkken, simpelthen fordi de er for tidskrævende eller tilhører weekendkøkkenet, og de dage, hvor man har tid til at eksperimentere. Hvis du er blevet inspireret, så vil jeg klart anbefale dig, selv at starte en lille urtehave, hvor pladsen nu tillader det. Jeg vil til gengæld ikke anbefale dig at finde nærmeste supermarked og gå i gang derfra. Det er lykkedes mig én gang ud af 1000 at få et af de der langstænglede djævleyngel til at gro i mere end en uge uden at den visnede eller blev invaderet af bananfluer (jeg er sikker på de følger med i købet!!!). Derfor, og fordi jeg ved de er bedre, er her linket til Growing Home‘s forhandlerliste. God fornøjelse!

Har du erfaringer med Urban Gardening? Eller har du noget andet på hjertet? Du skal endelig ikke brænde inde med noget, bare brug kommentarfeltet! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One thought on ““Urban Gardening” i landlige omgivelser

  1. Hej Tina! Tak for linkene og diskrete vink med vognstænger. Jeg er glad for at du, og forhåbentligt også dine læsere kan bruge min skriblerier til noget.

    Ham der Johan har faktisk en post omkring pesto, den er lige her:http://johanjohansen.dk/2014/04/15/urban-foraging-wild-garlic-pesto/

    Den omhandler så godt nok ramsløgspesto og ikke den traditionelle, der er dog hints til hvordan den modificeres til den mere klassiske side. Grunden til han endnu ikke har fået gjort noget ved den klassiske er, at der først netop nu er tilgået en basilikum til urtehaven herhjemme 🙂

Skriv et svar

