Anmeldelse af MASH – med børn

I går var en stor dag, fordi da kom Krudtuglens kusine til verden. Så vi pakkede den lille familie og kørte straks til København for at se og beundre det nyeste skud på stamtræet. Åh så sød, så sød er hun, et lille bundt blødhed, køn, og meget let! Sjovt som man pludseligt bliver rykket ud af sin forfejlede opfattelse af sin 1-årige som lille, let og baby. Men hun kan rigtig godt lide sin tante, det kunne jeg se allerede, fordi hun puttede sig ind til mig, og jeg er sikker på, at vi nok skal blive bedste venner 🙂

Anyways, en fødsel fordrer fejring, så vi tog ind og fik en øl på Langelinje i højt solskind, hvorefter vi tog på MASH. Det var faktisk Krudtuglens første restaurantbesøg, så jeg var noget spændt på hvordan det gik.

Det gik over al forventning, ikke mindst takket være betjeningen på MASH. Jeg var bange for, at et sted som det, der er lidt up-class, ville være lidt skeptiske over at have børn til bords. Det var det absolut ikke! Da vi kom, blev vi vist hen til et bord, hvor der allerede var stillet en højstol frem til os, pinligt ren vel at mærke (nogle restauranter kan ikke rigtig finde ud af at gøre den slags rent…klamt!), og der gik ikke 2 minutter fra vi kom til der stod et glas med grøntsagsstænger til Krudtuglen på bordet – uden beregning. 5 minutter senere havde vi også fået et glas mælk til ham. Så var han ligesom beskæftiget.

Krudtuglen bliver ikke kaldt Krudtuglen uden grund. Han har krudt i måsen, hele tiden! Det var måske et held for MASH, de øvrige gæster og os, at vi blev placeret lige ved køkkenet. Kan godt være der er mere uro der, men hold nu op hvor var junior bare interesseret i at følge med i, hvad der skete der. Det vrimlede jo med tjenere, han kunne kigge ind til kokkene, og tilmed dingede de regelmæssigt med en lille tjenerklokke, når noget var klart. Op-ti-malt!

Nu kunne diverse tjenere og kokke jo vælge fuldstændig at ignorere, at der sidder en 1-årig og vinker til dem hele tiden, og peger i deres retning med alting – det gjorde de ikke. De vinkede ivrigt igen, og ikke kun tøvende og en enkelt gang, nej de storsmilede og vinkede jævnligt når de så ham – ikke bare et par, men mange forskellige. Det var en fryd for forældrene og far-forældrene at se, og jeg synes faktisk, det siger en hel del om stedet, at der ikke render tjenere rundt, der er for fornemme til at smelte over en charmerende baby.

Derudover var børnemenuen ganske interessant, varieret og af god kvalitet. Der var ingen sure miner over de småting, der røg på gulvet, og der blev ikke kigget skævt til de (få) høje udbrud Krudtuglen utålmodigt kom med, når han ikke fik serveret næste bid i et passende tempo. Alt sammen noget, der gør forældrene mere afslappede, og dermed baby afslappet, og når baby er glad, er alle jo glade.

 

Hvordan var det så for de voksne?

MASH… Stedet der er kendt for sit kød. Var det så så godt?? Ja! Altså nu fik jeg også Waygu, som ikke var blevet besudlet med alt for store mængder hvidløg, ramsløg eller andre stærke krydderier eller lignende. Det kan man nææææsten ikke komme galt afsted med, hvis altså bare man kan finde ud af at stege bøffen efter kundens ønsker. Det kunne de godt, og Waygu er og bliver mit yndlingskød – ingen grund til at nøjes jo… 😉 Den der intense, dybe smag af kød, sådan lidt røget uden rigtig at være det, kombineret med en tekstur så silkeblød, som du bare ikke finder i den møreste mørbrad fra andre bøfdyr, den kan man altså godt blive forfalden til. Jeg fik en halv Rib Eye også, og sammenlignet med Wayguen smagte den vandet, havde en sådan lidt bitter eftersmag, og var alt for grov og sej i teksturen. Lidt som forskellen på en grov Hummer og en flot Ferrari, kan godt være Hummeren er fed, men den er ikke ligeså gennemført og elegant, som Ferrarien. Det er utroligt, havde jeg ikke haft Wayguen på samme tallerken til sammenligning, havde det med stor sandsynlighed været en Rib Eye ud over det sædvanlige. Men Waygu kan altså bare noget, som andre bøfdyr ikke kan.

Kødet kunne man sætte sammen med 5-6 slags kartofler og 5-6 slags grøntsagstilbehør, herunder cremet spinat, tomatsalat og sauterede svampe. Jeg valgte sidstnævnte, og jeg skal da lige love for, at det var et hit! Meget, meget lækre svampe, let sauterede med et strejf af hvidløg og smør – uMMMMMMami!

Dertil fik jeg tykke pommes frites, der ikke som sådan var noget specielt, men de var gode, sprøde udenpå og dejligt bløde indeni, ikke en plet, ikke en blød, og ikke en overstegt fritte imellem, alle stegt perfekt.

Mit eneste klagepunkt er deres Bearnaise Sauce. I stedet for den hjemmelavede, gulligt-gyldne, flydende, estragon-ladede emulsion, jeg havde håbet på, fik jeg en (stor) skål fyldt med en tyk, sammenhængende, mayonnaiseagtig, brændtbrun-gul substans, der ganske vist smagte syrligt, men hvor estragonsmagen druknede, og som i hvert fald ikke tilsvarer de andre hjemmelavede Bearnaise Sauce jeg har fået, hverken på restaurant eller hos Johan.

Betjeningen af de voksne var også rigtig god. En meget høflig, meget kompetent ung herre var tilknyttet vores bord, og han var i rigtig godt humør, opmærksom, vittig og meget betjeningsvilligt. Til gengæld tog en ung pige over for en kort bemærkning, og hun virkede lidt til at hun troede hun arbejde på Noma eller noget derover, i hvert fald var der ingen smil at hente der, kun en arrogance, der formentlig kom sig af at føle sig vigtig. Ved ikke om det var tilfældet, men god betjening var i hvert fald ikke noget hun gjorde sig i den aften.

Alt i alt er min oplevelse af stedet i top. Og jeg er imponeret over, hvor imødekommende de var overfor småbørn, det havde jeg altså ikke regnet med. Kvaliteten af maden tilsvarede rygterne, og vi forlod stedet glade og mætte.

7 ud af 10 stjerner til MASH fra mig.

PS. jeg tog desværre ingen fotos til jer, jeg ville gerne, men jeg havde altså for travlt med at nyde oplevelsen 🙂

Skriv et svar

