Bilkatøj sat på test af krudtuglen

For et par måneder siden blev jeg kontaktet af Bilka, der ville høre ad, om jeg eventuelt kunne tænke mig at teste noget af deres babytøj i anledning af, at de er begyndt at sælge det via deres webshop.

Det syntes jeg da egentlig lød som en meget god ide, for ikke at sige en rigtig meget god ide, så jeg sagde pænt ja tak.

Et stykke tid efter modtog jeg så en pakke med dette indhold:

20140318-102210.jpg

Jeg kan rigtig godt lide stærke farver, og jeg synes at især de grønne og blå farver passer rigtig godt til min søn. Det er en af årsagerne til at jeg er fuldstændig vild med stort set hele denne sæsons 808 og Mads og Mette kollektioner, som jeg modtog prøver på, men også meget af Smårollinger og Steffens kollektionerne. Jeg synes simpelthen, det er så fint med alle de striber, stjerne og stærke farver, så derfor blev jeg også rigtig glad for tøjet.

Den store, meget uvidenskabelige test

Jeg har ventet med at skrive dette indlæg, til jeg havde haft mulighed for at vaske det et par gange. Og i forhold til hvor glad jeg er for farverne, er det rigtig dejligt, at det lader til at tøjet beholder farven fint efter vask. Det er i hvert fald ikke den slags tøj, som har en fin farve når man køber det, og så efter første vask, har en helt anden, noget svagere, lidt skæv og en del grimmere udgave af farven. Jeg blev også overrasket over, at bluserne næsten ikke blev skæve efter vask. Det er faktisk god kvalitet for pengene. Fordi det er jo en hel del billigere, det her Bilkatøj, end for eksempel det, man kan få i H&M. Og det er lige før jeg vil sige, at det faktisk er bedre kvalitet end H&M’s tøj – det er i hvert fald tæt på!

I forhold til kvaliteten af stoffet er det eneste, jeg synes er lidt træls, at bukserne har en sådan lidt nederen, gammelt jogginssæthårdt, uldent, nuldret kvalitet på indersiden. Der kunne jeg godt have brugt, at den lækre pasform og den gode bevægelsesfrihed blev ledsaget af dejligt, babyblødt bomuld eller lignende. Især når der nu i deres webshop står, at de er dejligt bløde indeni. Det synes jeg altså ikke de er.

Til gengæld er det altså en stor fordel, at bluserne er lavet i bomuld med strech, så det er lidt lettere at få det iført genstridige, blafrende, små babyarme, der hellere vil pille ved alting og/eller vinke end samarbejde med at komme igennem kedelige ærmegab…!

Og se så her: Baby fik sit første sæt rigtige undertøj! Hvis han forstod vigtigheden af det, er jeg sikker på, at han ville være ligeså pavestolt som sin sentimentale mor…

20140318-102403.jpg

MED plads til bleen! Jamen er det ikke fantastisk? Og ja, det må jeg sige, der er, også store, tunge tissebleer eller det der er værre… Og undertrøjen er (med vilje går jeg ud fra) i et ekstra langt design, der gør at man kan stoppe den laaaaangt ned i bukserne, så baby ikke skiller på midten og bliver kold på mavsen og ryggen. Hvad mere kan man ønske sig?

Min ønskeliste

Der er nogle punkter, hvor jeg mener Bilka kunne oppe sig. En ting er, at jeg synes at undertøjet burde have været uld på ydersiden og bomuld på indersiden, ligesom deres uldkollektion, der i øvrigt også er ret god. Undertøj skal varme lidt ekstra, være lidt ekstra svedtransporterende og lede fugten væk fra kroppen. Det gør almindelig bomuld altså ikke. Kommer krudtuglen til at svede i sit undertøj, så bliver det der, klamt mod kroppen.

Noget andet er, at jeg simpelthen ikke forstår, at Bilka vælger at få for eksempel deres sengetøj Oeko-Tex-certificeret, men ikke deres baby/børnetøj? Det er netop på et område med så bevidste forbrugerne, os ængstelige forældre, at det er afgørende at have styr på den slags. Det er rigtig vigtigt for os (eller mange af os), at vi kan have tiltro til at gummiprint ikke afgiver hormonforstyrrende stoffer, at farven ikke er fyldt med farligt kemi, og at det ikke er små, søde bangladeshiske drenges bare fødder, der har rørt i karret med farlig farve. Jeg er selv en af dem, der holder igen med at købe for billigt tøj, af frygt for de ukendte faktorer.

Opdatering:

Jeg har efterfølgende fundet ud af, at deres 808-serie har ECO-label, men det er ikke noget, de skilter ret kraftigt med. Man kan se det i indermærkerne på tøjet, og de skriver det faktisk også i webshoppen, men der er ikke et mærke vedhæftet udenpå tøjet, ligesom med ECO-Tex-mærket.

Webshoppen er bygget flot og brugervenligt op, det eneste, der står på min ønskeliste her, er lidt mere info om produkterne. Hvilken slags uld er der for eksempel tale om? Tøjet vist på søde, små modeller, så man får en fornemmelse af pasformen. Desuden synes jeg, det er synd, at det ikke er hele kollektionen, der har fundet vej til webshoppen. Jeg var i Bilka i går, og så meget fedt tøj på hylderne, som jeg ikke kan finde i webshoppen. Det synes jeg er lidt ærgerligt, når nu man vælger at lave en webshop, det koster alligevel, og der skal en insats til, hvorfor så spænde ben for sig selv? Af frygt for kannibalisering af kunder i de fysiske butikker?

Min konklusion

Når det så er sagt, så er min konklusion, at det – i hvert fald med hensyn til babytøj – er på tide at aflive Bilkabras-Myten. I forhold til pris matcher kvaliteten, det er bestemt ikke bras, man køber, og jeg vil faktisk gå så langt som til at sige, at det er en ganske udmærket kvalitet, hvor man får lidt ekstra for pengene. Prisen på bukserne er for eksempel kun 99 kr og undertøjet får man for 80 kr. Det er da billigt! Billigere end H&M, hvor man får samme kvalitet, i hvert fald i vid udstrækning, og betaler mere.

Jeg kan sagtens finde på at købe tøj til sønnike i Bilka i fremtiden, især hvis det bliver Oeko-Tex-certificeret. Og krudtuglen legede i hvert fald godt i tøjet, han var fuld af fup og fiduser, nøjagtig som han plejer at være det, og som nybagt selvstående kræver det alligevel også at tøjet sidder, som det skal og bevæger sig med barnet, så det ikke begrænses. Se selv hvor glad han er 🙂

20140318-102421.jpg

20140318-102450.jpg

Skriv et svar

