Tinas babyhåndbog

Dette indlæg skal ses som ligedele huskeliste til mig selv til næste baby, som et indlæg hvori jeg på det nærmeste påstår at have opfundet den dybe babytallerken. Jeg ved godt der er mange måder at gøre tingene på, det her har fungeret perfekt for os, måske virker det hos jer, måske ikke. Har du tips eller tricks, du synes bør finde vej til en liste, som denne, må du endelig sige til. Det er ikke sikkert den kommer på, netop fordi det også er en huskeseddel til mig selv, men jeg er som sagt åben for input 😉

Første tip:

Find din sang. Inden baby kommer ud af maven kan du synge en bestemt sang, som du gerne vil have som godnatsang fremover. Jeg har valgt Sebastians “Den lille malkeko”. Da baby kom ud af maven, sang jeg i de første mange måneder både når han blev ammet og når han skulle sove. På den måde kom sangen til at repræsentere ro og tryghed. Med tiden sang jeg den mest når han skulle sove. På den måde kom sangen med tiden til at repræsentere godnattid. Nu er det udelukkende en godnatsang, når han får den sunget ved han, hvad der skal ske. Det er en kæmpe fordel. Uanset om han vil sove eller ej. Derudover begyndte jeg tidligt også at synge “Lille Blob nu skal du sove”-sangen, den fra de gamle Min Søsters Børn film. Den synger vi, når vi går fra stuen mod hans sovested (hhv. vugge i soveværelset, tremmeseng og hans værelse). Men kun om aftenen. Så ved han at nu er det tid til at tage et stort sovenap, det er natsovningstiden så at sige. Det har været voldsomt værdifuldt at gøre det sådan.

 

Andet tip:

Hvor sover baby?

De første to måneder sov baby ved siden af mig i vores dobbeltseng om natten. Afskærmet af ammepuden, så jeg ikke rullede ovenpå ham. Om dagen sov han i sin vugge nedenunder. Han vænnede sig på den måde til at vuggen var et godt sted at sove. Forbundet med tryghed. At han ikke lå der i en stor vugge alene i mørket.

De næste 3 måneders tid sov baby i barnevogn ovenpå i vores soveværelse. Han var så dejlig tryg i liften. Og vi brugte ikke barnevognen. Vi havde en anden en, som jeg vil komme ind på senere. Stadig sov han så i vuggen indenfor om dagen. Det skal lige siges, at baby er en sommerbaby, og der var alt for varmt til at han kunne sove udenfor. Han sov meget bedre indenfor bare med en stofble over sig.

Så blev det efterår og baby kom til at sove i barnevognen udenfor. Han var vandt til barnevognen, så det var ikke noget større problem at vænne ham til at han bare skulle lægge sig til at sove, når han kom i den. Jeg har ikke brugt mange timer på at vugge ham i søvn. Vuggen kom så ovenpå. Den sov han i en måneds tid ved siden af vores seng. Så begyndte han at kunne vende sig om, og springet fra at vende sig om til at kunne tage fat i kanten og hive sig ud over virkede ikke langt væk. Så han kom i sin tremmeseng. Stadig inde hos os.

Da han blev 8 måneder kom ham og hans tremmeseng ind på eget værelse. Tremmesengen var ret stor til ham og han følte sig vist lidt alene i den, så vi svøbte ham i den. Det virkede rigtig godt.

 

Tredje tip:

Vi har haft et sæt fra Britax Römer, som inkluderede understel med hjul, autostol, autosleeper, lift og klapvogndel. Alle dele kan klikkes i understellet. Det har fungeret perfekt. Autosleeperen har fungeret som rejseseng, når vi alligevel har haft den med i bilen, og ellers har den fungeret som barnevogn de første 6 måneder. Så kunne han alligevel heller ikke være deri mere. Så kom han i barnevognsdelen til den, og efter 9 mdr i sele i den. Autostolen har fungeret som klapvogn nogle få gange i en snæver vending (baby må jo ikke sidde ret længe i en autostol af gangen). Klapvognsdelen er lige blevet et hit her ved de 10 mdr. Nu sidder han behageligt i den og elsker at kunne se alting. Derfor brugte vi ikke barnevognen, og kunne sagtens have den stående i soveværelset. Det har fungeret utroligt godt for os med det sæt. Især fordi vi kunne køre længere med baby pga. autosleeperen og fordi vi ikke behøvede at bekymre os om, at han vågnede når vi stoppede bilen – det gjorde han ikke, han kunne jo bare sove videre, han blev ikke spændt op og flyttet rundt på, han forblev uberørt i autosleeperen og blev klikket i stellet og stillet udenfor. SMART! Derudover er stellet mindre end en barnevogn og derfor meget lettere at komme rundt med.

 

Fjerde tip:

Mad… Jeg har fuldammet i 6 mdr og pumpet ud i de 2 af dem, så baby kunne få sit aftensmåltid når mor skulle til yoga. Har pumpet rigtig meget ud. Efterfølgende har jeg pumpet ud til han var 9 mdr. Overskudsmælken har jeg frosset ned, og efterfølgende brugt til at lave grød til baby med. Jeg har kogt diverse grøntsager (efter 1-slags-grøntsagsprinicippet, så baby kunne lære smagen af de enkelte grøntsager at kende), og blendet dem sammen med 1-3 terninger modermælk, alt efter mængde af grøntsager. Efterhånden begyndte jeg også at koge kød og blende med modermælk. Når baby så skulle have grød (først til middagsmad, sidenhen også til aftensmad), tog jeg simpelthen x antal terninger op (først 3-4, sidenhen 5-6) og tøede dem i microovnen. Det tager ikke lang tid før man finder ud af hvor lang tid, de skal have for at være tøet op og varmet, men ikke kogt! Da baby ikke mere blev mæt udelukkende af grøntsager, kom jeg kød i. Da baby begyndte at skulle have havregrød og øllebrød til morgenmad, kogte jeg grøden og blendede den så med modermælk og frøs den ned i terninger, ligesom med grøntsagsgrøden. Hældte det over i isterningebakker, og når grøden så var frosset, prikkede jeg terningerne ud af bakkerne og i en frysepose, hvorpå der var skrevet hvilken slags grød den indeholdt, og så lukket med en poseklemme.

Jeg har gjort det samme med diverse frugt – alt fra æble til mango – til dessert til baby eller til mellemmåltid til eftermiddagen. Har været rigtig godt.

Den slags mad er meget let at tage med alle steder hen. Pakket korrekt kan man have det med i tasken og så kan det være tøet op når man har brug for det. Ellers er der næsten alle steder en microovn. Eller man kan tage med til en hel weekend hos (sviger)forældrene og putter det i fryseren der, eller i køleskabet. Med mindre man skal meget langt, er overfladetemperatur ikke noget problem. Jeg har endnu ikke haft brug for at købe færdiggrød til baby.

 

Femte tip:

Når baby begynder at spise rigtig mad, men kun det helt bløde, begyndte jeg at lave en masse grøntsager; skylde, skrælde, skære ud og fryse ned. På den måde kan man smide de frosne grøntsager direkte i gryden med kogende vand, og dermed slippe for at stå og finde på og skylde og skrælde og skære og og og hver aften. Det giver desuden mindre madspild. Det er kun kød, man så skal tænke på. Og der plejer jeg at have nogle kyllingeinderfilletter liggende, de er nemlig så smalle/tynde at de hurtigt bliver kogt fra frost. Så kan man flå dem med en gaffel og blande i mosen. Hvis ikke jeg lige har tid eller gider eller det er på tide med noget fisk, blander jeg bare noget torskerogn eller tun i mosen. Dejligt sundt! Hvis bare vi alle spiste sådan…..

 

Sjette tip:

Når baby begynder at få tænder og viser tegn på at gummerne klør, kan du sætte ham i hans højstol, klæder ham i passende tøj, og give ham frossen frugt i en Mesh feeder. Jeg skærer fx bananer i skiver og fryser dem ned enkeltvis. I fad på bagepapir, og så over i en frysepose. Er et kæmpe hit her!

 

Er der noget, du mangler tip til, eller som du synes, jeg skal have med på listen, så sig endelig til! Jeg vil meget gerne høre, hvordan andre har gjort det 🙂

Skriv et svar

