At det er praktisk er ingen undskyldning…!

Jeg taler selvfølgelig om vores madvaner… Kæft vi danskere er nogle dovne hunde hvad angår mad! Jamen hvad sker der for at vi hellere vil stoppe os med E-numre, kemi og andre tilsætningsstoffer, som ikke burde findes i fødevarer, end at bruge lidt ekstra tid og/eller energi på et ordentlig hjemmelavet måltid?

Min kæreste brokker sig nogle gange over, at det ikke bare kan være let. Jamen jeg GIDER altså ikke have lasagne, hvis det skal være Knorrs syntetiske købebras! Så hellere æde en ostemad – eller havregrød for den sags skyld! Det gider min kæreste ikke, kedeligt siger han. Ja, det kan der da være noget om, faktisk er jeg tilbøjelig til at give ham ret. Problemet er bare, at halv- og helfabrikata bare ikke smager som originalen. Jamen det synes jeg faktisk ikke. Og når man så ser på ingredienslisten…

Tag nu fx Bearnaisesovs. Ægte Bearnaise består af Bearnaiseessens lavet på skalotteløg, estragon, hvidvin og sherryvineddike. Derudover æggeblommer og smør. Slut. Nå ja og salt og peber… Prøv så lige at sammenligne det med ingredienslisten på Knorrs Bearnaisesovs – kan du finde andet end løg og estragon, der sammenfalder med opskriften på den ægte vare?? Det tager Knorr 17 ingredienser at opnå en syntetisk bearnaiselignende smag…. Der er 6 ingredienser i den ægte vare… 8 med salt og peber…

Knorrs er sundere uden alt det smør, siger du? Nja…. nej, nej det tror jeg faktisk ikke. Kan godt være fedtindholdet er højere i den ægte, men til gengæld får du ikke selvlysende børn, når du spiser smør i stedet for emulgatorer og andet kemi. Desuden er kulhydratindholdet i den syntetiske sovs skyhøjt.

Nu ved jeg jo godt, at vi mødre/forældre undskylder os med tidsfaktoren, når maden bliver en tur forbi hylden med færdiglavet… Men jeg vil faktisk rigtige gerne lige slå et slag for, at vi prøver at involvere børnene i madlavningen, og så får lavet noget hjemmelavet lidt oftere. Nej, jeg prøver ikke at sætte baren endnu højere end samfundet/gruppepres/you name it, i forvejen sætter for os, men vi kunne vel godt have lidt højere ambitioner for os selv lige netop på dette punkt? Jeg siger heller ikke, at jeg selv fuldstændig undgår den slags hoppen over gærdet, hvor det er lavest, men jeg prøver at lade være.

Aaaaanyways… Jeg har i lang tid bare undværet Bearnaisesovs for at undgå den, synes jeg, syntetiske og ret ulækre smag, man får når man køber det færdiglavede. Derfor blev jeg mega glad, da Johan lavede ægte Bearnaise til mig for et par weekender siden!

Se 🙂

20140220-151609.jpg

Og han har tilmed været så galant at lægge opskriften på let, hjemmelavet, ægte Bearnaisesovs ud på sin blog, så alle kan lære at lave det. Og det lyder faktisk overraskende let. Og man kan tilmed fryse Bearnaiseessensen, så man ikke behøver at gøre andet end at tø den op, piske den sammen med æggeblommer og smør, tilføje estragon, og servere den! Du kan finde den her. Om ikke andet så for at prøve kræfter med den til den gode bøf i weekenden! Jeg har i hvert fald tænkt mig at forsøge mig snarest muligt 🙂

Og forpillede, kogte æg…???? STOP nu! Bare stop!

2 thoughts on “At det er praktisk er ingen undskyldning…!

    • Du har helt ret, Anne! Og forskellen fra hjemmelavet til færdigkøbt er specielt stort lige netop når det kommer til Bearnaise 😉

Skriv et svar

