Husmor 2.0, hvad er nu det?

Når man går hjemme med sin førstefødte, følger hans udvikling og får sin daglige dosis søn/datter, så er det ikke altid, man lige tænker frem mod barslens afslutning med glæde og forventning. Tanker sniger sig ind på sit bytte, den uskyldige og derom uvidende mor…

…fremmede skal til at tage sig af mit barn…

…jeg kommer til at savne ham hele dagen…

…får han nu det at spise, vi gerne vil have…

…går han for længe med bleen…

…hvordan skal vi få en hverdag til at fungere, når mor ikke er hjemme til at ordne vasketøj, aftensmad og andre daglige, trivielle, hverdagsagtige gøremål, der får hjulene til at dreje problemfrit…

…savner han også mig hele dagen…

Der er selvfølgelig mange positive ting ved at barnet skal til at i dagpleje/vuggestue og senere hen børnehave. Han lærer at være sammen med mange børn, han bliver gjort skoleklar, han lærer at han ikke er centrum i alles verden, og mor kommer ud og får taget temperaturen på den virkelige verden, og får plejet sin karriere. Får strukket sin hjerne efter den har siddet i samme stilling, foldet rundt om babytanker, siden barslen startede – og det trænger den sikkert til!

Men det ændrer ikke på at mange har lyst til bare at blive hjemme. Og som et genopfundet fænomen også gør det. Husmor 2.0 er det nu blevet døbt. Det er sikkert hovedsageligt kvinderne, der gør det, men lad os for kønsdebatørernes skyld fastslå, at husmor 2.0 fra nu af er et kønsløst koncept, ligesom jordemor også hedder jordemor uanset om det er en mand, der udfører jobbet.

Husmor 2.0… smag på det. Jeg synes det smager af speltmor 1.0 videreudviklet, omformuleret og gjort klar til den af finanskrisen følgende trang til det nære, det hjemlige og det afslappede forhold til at eje de rigtige ting. Dermed kan der argumenteres for at den nyeste norm for, hvad vi som mødre skal stile efter for at være bedst mulige mødre i andres øjne, har set dagens lys. Hvis du kan være hjemme ved dit barn, signalerer det overskud både på bankkontoen og i forhold til at identificere sig med morrollen.

 

Er 2.0 bedst for dit barn? 

Altså det er jo tilbage til den gamle forholdskonstellation, hvor far tjente penge og mor gik hjemme og sørgede for hus og børn – bortset fra at kønnene er sat ude af spillet i denne sammenhæng, nu kan det ligeså godt være mor, der tjener pengene, og far, der passer hus og børn. Er det så et skridt tilbage? Det kan jo altid diskuteres, og nu vil jeg jo helst ikke stikke hånden i en hvepserede… Man kan altid se ting fra flere sider af. Barnet kommer måske ikke ud blandt andre børn dagligt i vuggestuen, men hvis mor finder ligesindede og mødes med dem ugentligt, kan det så kompensere for det? Er det godt for ungen, at mor/far er der 24/7? Man siger jo at mor ved bedst, kender sit barn bedst osv. Der vil jo uværgeligt være ting, der kommer barnet til gode, ved at det er den, der er hjemme ved det, der styrer den daglige kurs. Omvendt kunne det måske være helt fint, at mor tvinges til at slippe tøjlerne lidt og ser, at tingene også fungerer, når der ikke er fuld kontrol og styring på alt fra mad til lure…

Tag nu stilling, Tina, tænker du måske, hvad synes du egentlig, hvad er din pointe med at skrive om det, hvorfor nævner du overhovedet det her, tænker du måske…? Am I right? Altså min kæreste får jo at vide, at jeg altid har ret, så lad os gå ud fra, at det var det du tænkte. 😉

Praktiske ulemper og fordele…

Inden jeg går videre, vil jeg lige slå fast, at planen er, at jeg skal tilbage på arbejde, når barsel er slut. Når det så er sagt, så synes jeg, at det kunne være mega fedt at gå hjemme hos min guldklump hver dag, i hvert fald indtil han skal i børnehave. Jeg synes det ville være dejligt at kunne fortsætte den opfattelse, jeg har af min tid herhjemme, som en arbejdsdag på lige fod med den, min kæreste har (i hvert fald på mange punkter). Jeg rydder op, vasker op, vasker tøj, gør rent og sørger generelt for alle de ting, der gør at hverdagen bliver let og dejligt at leve i, i stedet for et kaotisk sted, hvor det er ren overlevelser, der driver værket. (altså jo jo det bliver da til en enkelt serie eller to, og jeg har da dovnere dage end andre, men det hører til sjældenhederne, at jeg ikke får lavet noget som helst). Jeg føler det ikke som et skridt tilbage, at det er mig, der står for de ting. Jeg “tjener” mine penge på den måde. Foreløbig sparer vi transport og dagplejeplads, det er alligevel adskillige tusinde kroner hver måned, som jeg skulle tjene næsten dobbelt for at få udbetalt. Det kan godt være det er lige lovligt simplificerende at se på det, det er jeg klar over. Uanset er jeg overbevist om, at det ville fungere godt for os, måske primært de voksne. Jeg har endnu ikke taget stilling til, hvad der ville være bedst for barnet…

Hvad synes du? Styrer husmor 2.0, eller er det et skridt tilbage? Skal vi hele tiden bevæge os fremad? Er nyt altid bedre, eller kan der være mening i at genopfinde visse koncepter, der ellers hørte fortiden til? Ville du kunne holde ud at gå hjemme? Og hvad er bedst for barnet? Brug endelig kommentarfeltet!

2 thoughts on “Husmor 2.0, hvad er nu det?

  1. Rigtig fin blog du har Tina 😉

    Jeg har gået og leget med tankerne om at være husmor 2.0 når tiden til det engang kom. Men så skulle det kompineres med noget ala bonderøven de light. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at være der for mine kommende børn, som mine forældre har været det for mig, samtidig med at være selvforsynende til en vis grad. 🙂

    • Tusind tak 🙂 Det er jeg glad for du synes!
      Ja, jeg leger også, som du kan se, det er altså fristende at blive hjemme og følge podernes opvækst..! Selvom det koster på karrieresiden. Men det ville det jo så ikke komme til på samme måde for dig, fordi tanken om Bonderøven de light ville vel gå nogenlunde godt i spænd med din uddannelse? Jeg synes det ville være sejt! 🙂

Skriv et svar

