Søvn – eller mangel på samme….

Som jeg skrev tidligere, har jeg for tiden travlt med at opbygge et pænt søvnunderskud (når jeg siger det på den måde, lyder det næsten som om det er selvvalgt, ikke?). Det kommer jo ikke som nogen overraskelse, at når man vælger at reproducere sig selv, så kommer fornøjelsen med et lille men; natteroderi en masse… 

Nogle babyer sover mere end andre, og det vil derfor føles som om du har vundet i lotto, hvis netop din baby hører den sovende tiendedel til, lad os kalde dem en “klasse 42 baby”. Hvis du har en normalt sovende baby (en klasse 13 baby), vil du hurtigt vænne dig til at klare dig med mindre søvn. Hvis du har en baby i klasse 66, som ikke vil sove om natten, så vil du hurtigt lære at bruge dine vågne timer fornuftigt, fordi der bliver få af dem, hvor du ikke sover eller forsøger at sove, og kan få noget fra hånden. Det er sådan jeg har det lige nu…

 

Du klarer dig sagtens med mindre søvn

Men det er nu ikke klasse 66 babyer, jeg vil snakke om nu. Min søn har nemlig sovet som en klasse 13 baby i over halvdelen af sin levetid. I starten fik jeg mig ofte en lille lur, når baby sov om dagen, men jeg vænnede mig hurtigt til at klare mig kun på den søvn, jeg fik om natten. Man vænner sig nemlig lynhurtigt til at sove for lidt. Det er utroligt, hvad 3 timers sammenhængende søvn kan gøre! Jo det mener jeg skam! 3 timer kan sagtens være nok til at fungere normalt, hvis det vel at mærke er den mængde søvn, du får over en længere periode. Hvis søvnkurven har for store udsving vænner man sig ikke til noget som helst….

Nej, det er sikkert ikke sundt, og nej, det er nok ikke på 3 timers søvn, at du tænker tanker, der kan skaffe fred i verden, men du kan sagtens få en god dag, hygge med baby og få noget fra hånden. Du kan endda holde dig vågen til at se et par serier eller tre i løbet af dagen 😉

I øvrigt vil jeg helt utraditionelt afslutte indlægget med at give et løfte: I og med at jeg lige nu bruger en stor del af mine vågne timer på at forske i, hvordan HULEN man får en klasse 66 baby til at sove om natten, vil jeg dele mine erfaringer hurtigst muligt, og ikke nødvendigvis FØR jeg har fået ham til at sove… Så har du babysoveproblemer, eller planlægger du at få en baby engang, så tjek her fra tid til anden, for jeg har efterhånden opbygget et lager af information, der bare venter på at blive delt med dig!

Skriv et svar

