You want the truth!!??

Well you can’t handle the truth!

….Jo selvfølgelig kan du det. Jeg læste et sted på nettet i går, at der var en vordende mor, der var lettet over, at en anden blogger havde skrevet en hel masse om, hvor hårdt det var at blive mor, at hun syntes det var dejligt, at der var en, der turde give masserne hele sandheden om morskabet, og ikke kun skrive om alt det lyserøde.

Det fik mig til at tænke, fordi jeg har jo sådan set mest skrevet om alt det gode. Og det er for mit vedkommende fordi der overvejende er gode ting at skrive om. Men jeg har jo heller ikke været igennem en voldsom og/eller hård fødsel. Jeg har ikke haft en baby med kolik (andet end den første måned, men det kunne vi heldigvis løse med zoneterapi). Jeg har for det meste haft en glad baby, der blev født sund og rask. Jeg har med andre ord nok haft det lettere, end så mange andre, og det giver sig naturligvis udslag i det jeg skriver.

Men det betyder ikke, at alt er lyserødt. Selvom det at blive mor er det største, der er sket i mit liv, den mest fantastiske oplevelse, og at det er svært at forestille sig inden, hvor opfyldt af kærlighed, man egentlig kan blive, så er der også dage, hvor kaffen er blevet en affekthandling, og serierne har fået overtaget, når baby endelig sover, fordi jeg har været udmattet, og så har der også været dage, hvor jeg har ringet til kæresten på arbejde i desperation over at være magtesløs. De dage er jeg ikke stolt af, fordi det ofte hovedsageligt er mig, der gør dem værre, fordi jeg ikke har haft overskud til at holde den gode stemning når baby har været i skidt humør, fordi ingen af os har sovet ordentligt om natten. Så jeg prøver at gemme dem væk i mit hoved, og fokuserer på at jeg er en god mor 95% af tiden.

Med andre ord synes jeg ikke, der er nogen grund til at stemme i koret af blogs, der beskriver alle de trælse sider af forældreskabet. Jeg er i nogen grad enig med dem, men mange af de ting, de skriver om, har jeg ikke været udsat for, og derfor er det for mit vedkommende altså oftest de positive ting, der præger dagen. Og det er jo fantastisk dejligt!

Men jeg skal love dig, at når jeg føler det er nødvendigt, skal jeg nok fortælle den skinbarlige sandhed! For selvfølgelig er det ikke sjovt, når baby bliver hidsig, eller når huset ligner lort og overskuddet til at gøre noget ved det, har gemt sig i rodet. Jeg har desuden i længere tid haft et indlæg i hovedet om, at man faktisk ret hurtigt vænner sig til ikke at få sin nattesøvn. Men jeg har været for træt. Fordi når man er oppe mellem 4 og 6 gange mellem midnat og stå-op-tid, så vænner man sig ikke til det. 1-3 gange kan gå, men når jeg ikke får 2,5-3 timers sammenhængende søvn, så går min hjerne på standby.

Anyways…. der er mere end en nuance af lyserød – nogen gange bliver min mere rødlig grundet hidsighed, andre gange  går den mere over i pink af varm lykke! Farvebarometeret tager en forskellig temperatur hver dag, og heldigvis for det da, for ellers ville alle dage være ens og så ville det hele da blive lidt små-kedeligt, ikke? 😉

Nogen spørgsmål? Hvad synes du? Benyt endelig kommentarfeltet 🙂

Skriv et svar

