Basislager til let hverdagsmad – min opskrift

Så blev det hverdag igen! Eller i morgen… Men vi kan ligeså godt komme den i møde med oprejst pande og sværdet hævet til kamp! Jeg har køleskabet fyldt til bristepunktet af de billige, sunde ingredienser, som supermarkederne lokker os til butikkerne med her efter julefråserierne, og er klar til at leve af salat og kylling.

Ikke fordi vi skal på slankekur eller noget, er sgu egentlig glad for mine sideben, og så længe jeg ikke skal en størrelse op i tøj… Men størrelsen ændrer jo altså desværre ikke på den mængde af usundheder vi har indtaget løbende, jævnligt og intensivt i december. Så derfor bliver farvepaletten for foråret en variation af de grønne farver…!

Og så er vi tilbage til økonomien lige for en gangs skyld. For samtidig med at fedtprocenten er gået op, er indholdet i pengepungen gået ned. Ikke alene er der julegaver, i vores familie er der også fødselsdagsgaver, og derudover insisterer jeg på at udnytte butikkernes januarudsalg på det groveste! Jeg mener, hvorfor betale fuld pris, når butikkerne frivilligt slår adskillige procentpoint af prisen?? Hæ… Og så er starten af januar også der, hvor man skal betale lige omtrent dobbelt op på, hvad man normalt betaler i regninger… HVORFOR, spør jeg bare lige, skal virksomhederne ikke have deres penge til marts i stedet???? Hvorfor lige efter julemåneden og i samme tidsrum, som januarudsalget??? OG hvorfor i alverden følger de ikke januarudsalgsprincippet så, og sætter præmier, priser og andre betalingsgodter ned, hva?

Nå, tilbage til maden. Den skal være billig OG grøn. Det lyder jo som om vi skal leve af hvidkål kogt på en liflig fond af vand. Det skal vi ikke. Selvom det er dyrt at spise sundt (kom lige ind i kampen, regering, hvornår får vi billigere moms på de sunde varer? Altså meget billigere??), så kan man sagtens variere og gøre det spændende. Det, det handler om – endnu engang – er at holde øjne og ører åbne løbende og skabe sig et basislager for længere- og langtidsholdbare varer.

Et eksempel: Den anden dag var jeg i Kolding Storcenter (yup, med baby und alles, kunne knap finde i p-plads, men vi overlevede!), og pludselig stod jeg ansigt til ansigt med en pose cashewnødder på 500 gram til 79 kr! DET. Er. Billigt! Den købte jeg! (At der så røg andre og mindre billige varer med i kurven, taler vi ikke så højt om..!) Fordi nødder er sunde, det kan godt være de har et relativt højt fedtindhold, men vi skal have fedt, og nødder indeholder sundt fedt. Så de ryger ofte i mine salater. De plejer at være dyre, men her efter jul har de fleste butikker nødder i en eller anden form på tilbud. Det er de nødder, der har forberedt hele deres korte liv på at blive pynt på et stykke konfekt, som nu ender i en sund salat – oh the irony!

Andre ingredienser, som jeg løbende holder øjnene åbne efter til mit basislager er:

– forskellige former for krydderier

– kerner (ikke at forveksle med nødder jo!)

– kød på frost

– årstidens længeretidsholdbare grønt (lige nu er det fx rodfrugter, kål og græskar)

– fuldkornspaghetti (Rema 1000 har 500 g til en flad femmer, dem har vi købt adskillige poser af!)

– økotomater på dåse – hakkede

Jeg vil prøve at lave en mere præcis liste over mit basislager, det her minder egentlig mere om en principopskrift end en egentlig opskrift. Men pointen er helt simpelt, at man finder ud af, hvilke ingredienser man skal bruge for at holde en sund livsstil og så holder øjnene åbne efter de ingredienser på tilbud.

Har du et basislager, og hvordan er det opbygget? Eller har du nogle gode fif i det hele taget?

Skriv et svar

