Babymarked – Mormarked

Når man som førstegangsforældre skal anskaffe sig tilbehør til sin kommende baby, kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad der er nødvendigt at anskaffe sig, og hvad er ikke. Man plejer at sige “Must have, nice to have”, men hvordan i alverden skal man finde ud af hvad der er nødvendigt, og hvad der er skide smart, men som man kan klare sig uden, når man har ZERO erfaring? Der findes diverse lister på nettet, hvor man kan få en rigtig god ide om, hvad der er nødvendigt. Og også et realistisk billede af det, fordi det er mødres egne erfaringer.

Øhm men nu er det jo sådan med (de fleste) af os mødre, at vi rigtig godt kan lide at shoppe….! Derfor overskriften. Fordi selvom detailhandlen har døbt det babymarkedet, så er det vist egentlig mere mor-markedet. Ikke far-markedet, men MOR. Det er mor, der står for det meste indkøb, også fordi det er hende, der er på barsel (før fødsel, og som oftest også efter), og kan gå og hygge sig med at “bygge rede”, altså hvad skulle vi ellers lave?? Men det gør måske også, at forhandlerne har liiiidt lettere, ja bare en smule, ved at afsætte ting til os hunkønsforældre, end hvis vi sendte manden afsted. Måske manden heller ikke ville have helt samme føling med, hvad der er nødvendigt (fx mange lommer i en pusletaske eller godkendte sutter), men måske han heller ikke ville bruge ligeså mange penge på mere eller mindre overflødige artikler…?

Personligt tog jeg min mor med ud at købe ind dengang. Jeg forsøgte at finde ud af, hvad hun havde klaret sig med – eller uden om man vil. På den bekostning røg fx badetermometer og indsats til babybadekaret, omvendt så jeg stort på, at man dengang kunne nøjes med en pude i stedet for en decideret ammepude. På den måde er der jo kommet produkter, som er geniale og er blevet uunværlige.

Omvendt nægtede jeg at købe en pusletaske i Babysam eller Kære Børn. Næ, Tinastædigheden steg op i mig, og i stedet købte jeg en heeeelt almindelig taske fra Pieces til 400 kr, hvor jeg havde sikret mig, at der var de lommer, der skulle være, og at den var aflang stor i stedet for høj stor (så det er til at finde rundt i rodet dernede). Jeg har ikke set pusletasker til under 900 kr, og jeg synes altså det var for dyrt. Når nu også pusletasker i dag designes mere og mere så de ligner almindelige tasker, så vi mødre kan se smarte ud med dem over skulderen, hvorfor så ikke bare købe en almindelig taske, der koster det halve???

Anyways, mor-markedet er et meget lukrativt marked, og hvem vil ikke gerne opfinde den næste ge-ni-ale dippedut, der kan gøre livet lidt lettere for mor eller lidt sjovere for baby? Jeg mener, priserne er jo skruet helt op til stjernerne, man ville jo blive RIG! Men med en ringe udsigt til millionerne, synes jeg faktisk bare, at vi i samlet trop skal forsøge at få lidt ro på… Altså på vores adfærd, så der kan komme ro på priserne, jeg mener selv hos Bilka er babyartikler ikke billige…!

Her var mit første bidrag til det mål i hvert fald. I fremtiden planlægger jeg lave en liste over, hvad man IKKE har behov for at købe med det samme…. I modsætning til alle de lister på nettet over, hvad man BØR købe inden baby melder sin ankomst… og efter.

Til da – cheerioh! 🙂

Skriv et svar

