Facebook-eden og kaosteorien

og ikke eden som i Paradis, nej så havde jeg jo forsynet ordet med et kapital-E, Eden, og så havde posten handlet om noget helt andet. Næ, jeg har en lille historie at fortælle om en af forældreskabets mange omvæltninger, store som små. Denne er en af de mindre, men dog uventet.

Da jeg blev gravid svor jeg, at jeg aldrig ville lade min Facebookkonto flyde over af babyrelaterede statusopdateringer. Hvorfor ikke spørger du så? Jamen fordi jeg synes, at når man er på barsel, kan den slags hurtigt ende i TMI – too much information… Way too much for nogen… Jeg synes selv, at en kommentar om min babys lort kan være enormt morsom, og ja, kæresten og jeg har da grint af den slags også. Det hører med, det er en del af den indforståede humor, som bare ikke kan deles, med mindre man er indviet på den ene eller anden måde. Derudover vil jeg også gerne undgå den situation, hvor en af Facebookvennerne får nok af at se på mit babyflow på Fjæsen, og det hele ender i en eksplosion. Og så også fordi jeg gerne vil være hensynsfuld. Øh og så fordi jeg ikke synes min baby skal have billede ud over hele nettet af sig selv. Derfor også manglen på billeder her på bloggen. Anyways, det var min ed, min Facebook-ed.

Og den har jeg holdt. Jeg har postet lidt om, hvor stor baby nu er, hvad han kan og andre småting, men jeg har forsøgt at holde det på et minimum. Med det resultat at det er blevet noget sjældent at jeg poster noget som helst overhovedet. Jamen det er en kliche, men barselslivet, omend det er fantastisk, givende, sjovt og enestående, handler bare ikke om så meget andet end baby, og af samme grund oplever man (sjovt nok) ikke så meget mere end det. Og da slet ikke når man er så dårlig til at komme ud at gå en tur, som mig…. Så statusopdateringer er en mangelvare… hvis man da mangler den vare 😉

 

Affekthandlingers effekt

Fordelen ved min beslutning er, at mine venner ikke er blevet trætte af mig (på Facebook anyways ;-)), men det har så også resulteret i, at alt det jeg plejer at bruge Facebook til at komme af med, alle de strøtanker, sjove (sys jeg selv) bemærkninger om hint og det, og mange andre ting, man har lyst til at dele, den slags kommer jeg bare ikke af med mere.

Det er der så også fordele ved, opdagede jeg, for eksempel – eller kun… – at jeg i affekt oprettede denne blog, hvor jeg kan fortælle lige præcis, hvad det passer mig (ja, vi har allerede været omkring emnet lort..!). Og opstarten af denne blog førte til, at jeg blev gæstebloggerBabybusiness, mit første indlæg er udkommet, og mit næste er på vej. Og det betyder rigtig meget for mig, fordi jeg elsker at skrive, og at kunne få lov til at skrive noget, som man selv synes er bare marginalt interessant, og være så heldig at andre ligefrem gider læse det, det er stort!

Og således fik vi undersøgt kausaliteten mellem Facebook-eden og Babybusiness, og kan deraf konstatere, at der er en direkte sammenhæng mellem manglen på statusopdateringer og mit kommende indlæg på Babybusiness om positive fødselsberetninger 🙂 Sjovt som tingene hænger sammen. Skæbnens spil eller kaosteori??

Skriv et svar

