Let og sundt hverdagsmad

Nå men jeg har jo skrevet lidt om, hvordan jeg holder hverdagsmaden kørende med så lille en indsats som muligt og så høj kvalitet som muligt. En lidt svær kombi, men jeg har fundet en måde det kører for mig på. Der er faktisk en del dage, hvor vi ups ups får take out eller nøjes med havregrød, men jeg bestræber mig på at lave god mad så ofte som muligt.

Der er flere ting, jeg gør:

1: Køber ind efter sæson

På den måde bliver der råd til at købe økologisk. Når man går efter specifikke ingredienser, især grøntsager, så bliver det dyrt, hvis man går efter tilbud på øko grøntsager i sæson, så har man en god basis for sunde retter til en fornuftig pris.

 

2: Undgå opskrifter

Jeg plejer bare at finde på et eller andet. Tager udgangspunkt i en eller anden opskrift jeg kan huske og så erstatter jeg, udskifter og bøjer den i retning af de ingredienser jeg har i køleskabet. Andre gange laver jeg bare køleskabsrodsammen.

For eksempel er der lige nu, her omkring juletid, billig frisk rødkål, dadler, nødder  og appelsiner.

De fire ingredienser sammen skaber faktisk en rigtig god salat. Skær rødkålen i små stykker, først i strimler og så hak det i mindre stykker, så det er lettere at tygge. Skær appelsinen i tern. Skær dadler i tern. Hak nødder – jeg plejer at bruge hasselnødder. Bland det hele. Der er ikke engang behov for dressing, og det er en supersund salat.

Lige nu er der også billig grønkål, mandler og granatæbler. Hak grønkålen og mandler, bland med granatæblekerner, bland eventuelt en dressing af olivenolie, salt og peber. Spis. Mmmm!

Til sådan nogle salater kan du enten bare servere et stykke stegt kyllingebryst, du kan også vælge at servere kartofler eller ris til. Uanset er det dejligt sundt 🙂

Udover at være dejligt let og dejligt sundt, tager det også dejligt kort tid at tilberede, PLUS at der som regel er til flere dage i en arbejdsgang – win win!

Sæt i gang!

One thought on “Let og sundt hverdagsmad

Skriv et svar

