Sådan overlever du barsel 101 part 3 (aftensmaden)

Bare lige en sidebemærkning, ikke noget stort, bare noget du bruger (eller er det kun mig??) mellem en time og to på hver dag – aftensmaden!

Du har sikkert hørt det før, har måske sat dig nogle mål, uanset hvad kan jeg kun sige følgende:

Hav altid noget færdigt i fryseren!
Hav til enhver tid en købefærdigret, som du mener er ok, klar…
Sæt barren lavt.

Derudover forsøg at undgå alle E-numre i så stort et omfang som muligt, gå øko, lav hjemmelavet og gå op i hvad du serverer for dit barn.

Og hvordan kombinerer man så ovennævnte udsagn? Fordi de første 3 punkter sat op imod mit sidste statement går normalt ikke hånd i hånd. Nu har jeg jo ikke løsningen på verdenssituationen, jeg har ikke opfundet den dybe tallerken, og jeg opfatter ikke mig selv som verdensklasse mor. Men jeg har fundet en måde, der fungerer for mig, hvorpå jeg i stort omfang kan kombinere alle de gode intentioner jeg render rundt med, med en lavt sat barre.

For det første så hav det som mantra at nogle dage kan det bare ikke lade sig gøre. Fordi trods alle gode intentioner kan det nogle dage bare ikke lade sig gøre, så lev med det og lad være med at dunke dig selv oveni hovedet, hvis det ikke kan lade sig gøre. Slap af 🙂 og når jeg nu har skrevet “ikke lade sig gøre” tre gange i streg, hvad der ellers går imod al god skrivestil, så er det for at understrege, at jeg sgu mener det!

En af grundene til at det (for det meste) kan lade sig gøre for mig er for det første at mit barn sover 2-3 timer i streg om formiddagen. Det efterlader en hel del tid til at forberede fryseretter både til de voksne og til baby. Så fra tid til anden sørger jeg for at lave en eller anden form for gryderet i industrikøkkenportioner, der kan fryses ned (fx kødsovs eller gullash). Når jeg alligevel er igang med det, eller når jeg laver mad om aftenen eller på et helt tredje tidspunkt, hvor det lige passer ind, koger jeg én slags grøntsag (øko), som jeg så blender med kogevandet og lidt modermælk, og derefter fryser ned i isterningebakker. Når det er frossent flytter jeg terningerne over i en frysepose, hvorpå jeg skriver hvilken slags grøntsag det drejer sig om – og dato! Jeg gør det samme med kød. Steger det, blender det med modermælk, og fryser det ned. Herefter kan jeg så blande terningerne i optøningsprocessen, eller jeg kan servere dem som enkeltgrøntsagsgrød.

Det gode ved disse terninger er også, at de er lette at tage med ud. Når jeg skal nogen steder hen, hvor det kolliderer med babys spisetid, tager jeg simpelthen bare et par terninger eller fire op og putter dem i en frysepose (to faktisk, den ene i den anden, så jeg ikke bliver udsat for lækager), og putter dem i en sidelomme i pusletasken. I og med at terningerne er frosne kan de holde sig under køleskabstemperatur længe. Hvis vi skal være væk hele weekenden, så pakker jeg simpelthen bare mad nok, i fryseposer og i en plastikbeholder, som så ryger i køleskabet når vi ankommer.

På den måde har jeg til lang tid af gangen (en måned eller to), det er øko, det er hjemmelavet og det er en god måde at variere babys mad på. Det fungerer også med morgenmaden, hvor jeg har blendet hhv. havregrød og øllebrød og frosset ned i terninger.

Til de voksne sætter jeg så barren ekstra lavt. Jeg har fundet nogle få købefryseretter, som jeg vil være bekendt at udsætte os for, vi har mindst en grøddag om ugen, og de dage, der ikke dækkes ind af disse to muligheder, tager jeg gerne enten en fryseret op, eller finder på noget, der er let, og som involverer baby i forberedelsesprocessen (se fx min post om tøm-køleskabet-kotelletter-i-fad).

Og tadaaaaa – få E-numre, hjemmelavet, øko OG lavt satte mål i en skøn kombination med et minimum af indsats! 🙂

(PS. hvis du ikke har mulighed for at malke ud, eller bare ikke gider, så er jeg helt sikker på at modermælkserstatning er helt fint!!!)

Skriv et svar

