Sætter smag på hverdagsmaden

Hej, jeg hedder Tina, og jeg kan godt lide mad! God mad. Både til hverdag og fest. Og jeg GIDER ikke overflod af E-numre, syntetiske takes på retter, papmad og des lige. Altså jeg mener, det kan jo blive nødvendigt at ty til en Knorr-lasagne, hvis tiden og energien ikke er til det, men jeg bryder mig ikke om, at jeg kan smage, at det er syntetisk. Dertil kommer at jeg bare godt kan lide at lave min egen mad, og at jeg ofte synes den bliver bedre, end det jeg kan købe. Både i supermarkederne og på restauranterne. Af samme grund inviterer min kæreste mig ikke særligt ofte ud at spise. Det er ikke sjovt, tænker jeg, at spise ude med en, der analyserer maden ned til mindste detalje, især ikke på restauranter, der ikke kan holde til den slags analyse (host Bones, host Jensens, host host). Desværre er det forbeholdt de rige at gå på den slags restauranter, der kan holde til den slags analyser, ofte. Øv bøv. Noma, jeg kommer engang i fremtiden!

Så er det til gengæld godt, at jeg har en Johan. Han er min godeste ven, og skriver ovre på johanjohansen.dk, og det han skriver om er alt godt til ganen – hvilket ofte går ud over mig. Mmmm! Det startede for små 10 år siden med at jeg ikke kunne lave mad, og han kunne, og kom mig til undsætning. Derfra er det kun gået opad i kvalitet (og mængden af smør, fløde og gode vine!!), og det er så nu mundet ud i, at vi begge har snobbede smagsløg, den ene af os noget mere end den anden, og i at Johan er, som vi kalder det, “semi-kendt, professionel amatørmadblogger”. Og i at jeg ikke gider koste penge på halvgode restauranter, og ikke bryder mig om at lave papmad.

Nå, men hvorfor fortæller jeg så alt det her, spørger du måske – jeg er glad for du spø’r, nu skal jeg fortælle dig det:

Jeg er, som tidligere nævnt, blevet mor. Det kan godt gøre noget ved tiden til madlavning, det der morskab. Jeg har for første gang i 10 år måttet ty til Knorr-lasagnen, jeg har fået mere havregrød og rugbrød til aftensmad end nogensinde før, og jeg er endnu mere påpasselig med, hvad jeg indtager af syntetiske tilsætningsstoffer, end jeg nogensinde har været. Dertil kommer, at min baby er en økobaby, der stadig på 8. måned lever af mors bryster og grød på økogrøntsager med modermælk.

Så let hverdagsmad er i højsæde her i huset. Og det er faktisk hele pointen med denne mindre novelle af et indlæg. Jeg vil gerne fortælle om hverdagsmad. Hvad gør man, når man har for lidt tid, for høje ambitioner og småsnobbede smagsløg? Det skal jeg sige dig:

Surt
Sødt
Salt
Stærkt
Bittert

I første omgang. Alt mad bliver bedre af at følge det bedste kostråd jeg nogensinde har fået, og der må jeg lige igen vende tilbage til johanjohansen.dk, som gav mig rådet for år tilbage. Næsten uanset hvad du kokkererer, så husk altid at smage til med disse fem basissmage. Altså ikke lige sådan noget som havregrød eller chokolademousse vel, men hverdagsretter i al almindelighed. Jeg bruger ofte lime, sukker, salt, chili og balsamico, men man kan sagtens variere det til fx citron, ahornsirup, fiskesovs, ekstra peber og vin. Eller noget helt andet.

Jeg lover dig – det gør altså bare maden meget dybere i smagen, og hverdagsmaden mere spændende 🙂

2 thoughts on “Sætter smag på hverdagsmaden

  1. Årh, tak for link-love og deling af verdens bedste ikke-smør-relaterede kostråd. Det piner mig virkeligt at høre om Knorr-lasagnen. Sig til hvis vi skal gå sammen om at lave et lasagne-indlæg, så der er noget i fryseren til en anden gang 🙂

Skriv et svar

