om adjektiver og superlativer

Yep, jeg fik blod på tanden. Så her er mit andet indlæg, og det bare i løbet af en times tid!

Nåmen, jeg vil gerne lige fortælle om mit seneste bud på, hvordan vi forandrer det danske sprog til det bedre! Det gør vi med super-superlativer. Det første super skal siges som når du vil sige “Super!” til noget, der er godt, så har vi det på plads 🙂

Super-superlativer er noget, jeg bruger, når jeg ikke føler at superlativet i sig selv dækker, hvor positivt eller negativt noget er, og jeg ikke gider bruge et bandeord af mit ellers noget omfangsrige vokabularium indenfor det område.

Fx “Du laver den bedsteste mad i hele verden!” eller “Du laver den mest bedste mad i hele verden!”
Superlativet af god =bedst.
Hvis man vil toppe det bedste med noget, der er endnu bedre, må man jo nødvendigvis gøre brug af en gradbøjning af bedst. Det gør man ved at bruge suffikset til gradbøjning af superlativer dobbelt (bedsteste) eller præfikset til gradbøjning af adjektiver i superlativ, nemlig “mest”. See? Det virker, nu kan du fortælle din mor, at hun er den bedsteste i verden, smart, ikk’?

10-4

Skriv et svar

