FØRSTE indlæg o_O

Ok, here goes…
Spontan beslutning i vinterferien, ledsaget af for meget kaffe, Red Bull, højt metal og en utrolig dovenskab! Jeg har endnu ikke fået lettet røven og kommet i gang med noget konstruktivt. Om lidt skal jeg så se film, i mellemtiden har jeg besluttet mig for at lave en blog. Og så slutter cirklen: utrolig dovenskab har inspireret en ny aktivitet fra min side – oh the irony!

Nå, men en af de første ting jeg vil blogge om er opfindelsen af nye ord. Jeg er sprognørd. En af den slags, der mener hun har ret til at lege med sproget OG finde på nye ord og begreber om nødvendigt. Et af mine første nye ord blev opfundet i forbindelse med en heftig omgang tømmermænd på et semester af mit studie – BA International Erhvervskommunikation.

Verbum: at jante.
Vi kender alle Janteloven, den der byder os at være overbeskedne og aldrig tro vi kan noget eller er noget. At jante er den handling der sker, når man på den måde får snoet sig udenom at tage æren for noget vha. Janteloven. Sætningen opstod vist egentlig, fordi jeg havde fået en god karakter for noget, og fik ros af mine medstuderende. Da jeg så forsøgte at bagatalisere min indsats, fik jeg besked på ikke at prøve at jante mig ud af den. Mange kvinder har stået i den situation, hvor, efter i dagevis at have kæmpet en brav kamp for at få huset til at spille og maden planlagt, man så bagataliserer sin indsats når gæsterne giver deres ros. Det er at jante sig ud af noget. Man vil ikke tage æren for sit hårde arbejde. Og det er jo faktisk noget vi danskere bør gøre op med. Så her er mit bidrag i kampen for at få danskerne til at tage æren for deres egen indsats: SIG TIL FOLK, AT DE IKKE SKAL jante SIG UD AF DET.
Jeg tror dette er ligesom med smil – vi skal have skabt en kæde, hvis du smiler til en, så smiler vedkommende tilbage og får måske overskud til at smile til en helt tredje, som ellers ikke ville have kunnet nyde at blive smilt til – som så også smiler til en helt fjerde osv. Skab kæden med at jante!

Jeg har så ikke opfundet udtrykket at jante alene… nu tog jeg så æren for det, det må hedde at over-jante!

Over and out/

Skriv et svar

